آرام بند درب ضد حریق

آرام بند درب ضد حریق

جهت دسترسی سریع تر به محتوای صفحه می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

فهرست مقاله

زمان مطالعه: 6 دقیقه

آرام بند درب ضد حریق چیست و چه کاربردی دارد؟ برای خرید آرام بند درب ضد حریق به چه نکاتی باید توجه داشته باشیم؟ 

خرید آرام بند درب ضد حریق

هنگام آتش‌سوزی در یک ساختمان، درب‌ها نقش نجات‌دهنده جان افراد را بازی می‌کنند. بااین‌حال، اگر یراق‌آلات مناسبی روی آن‌ها نصب نشده باشد، این حادثه می‌تواند خسارات جانی و مالی جبران‌ناپذیری را به بار بیاورد. آرام درب ضد حریق در هنگام این حادثه با عملکرد مناسب خود دو هدف را برآورده می‌کند:

  • بسته نگه‌داشتن درب و اطمینان از عدم سرایت دود و حریق به یک فضای بسته
  • فراهم کردن امکان باز کردن درب در دمای بالا و خروج امن و سریع از یک فضای بسته

به‌این‌ترتیب افرادی که در محل حضور دارند می‌توانند با اطمینان از بسته شدن درب، پس از خروج آن‌ها، به‌سرعت محل را ترک کنند.

درب‌های ضد حریق، از مقاومت بالایی در مقابل آتش‌سوزی برخوردار هستند. جنس آن‌ها معمولاً از فلز و یا چوب ضد آتش بوده و توانایی تحمل حرارت تا ۸۰۰ درجه را برای ۴ ساعت دارند. این درب‌ها معمولاً در ورودی ساختمان و یا خروجی پله‌های اضطراری در منازل، بیمارستان‌ها، اداره‌ها و نیروگاه‌ها نصب می‌شوند.

مهم‌ترین ویژگی در‌ب‌های ضد حریق، جلوگیری از انتقال آتش از یک بخش ساختمان به بخش دیگر در عین امکان خروج راحت از آن است. آرام‌بند درب ، یکی از اصلی‌ترین بخش‌های این درب‌هاست که به مهار آتش و پخش نشدن آن کمک شایانی می‌کند. همچنین دستگیره خروج اضطراری یکی دیگر از ویژگی درب های ضد حریق است و به خروج راحت افراد در هنگام آتش‌سوزی کمک می‍کند.

آشنایی با آرام بند درب ضد حریق

آرام بند درب‌ ضد حریق با استانداردهای مشخصی تولید و نصب می‌شوند. یکی از بخش‌های اصلی این درب‌ها، آرام‌بندهای دو زمانه هستند. از آرام‌بند در قسمت‌های مختلفی از ساختمان مانند درب‌های ورودی، درب کابینت‌ها و کمدها استفاده می‌شود. اما آرام بند درب ضد حریق مدل خاصی از این تجهیزات هستند که صرفاً بر روی این درب‌ها نصب شده و از کالاهای اساسی در تضمین عملکرد صحیح درب‌های ضد حریق به‌حساب می‌آیند.

راهنمای کامل خرید آرام بند

مهم ترین خصوصیات آرام بند درب ضد حریق

از مهم ترین ویژگی های آرام بند درب ضد حریق: 

  1. دو زمانه بودن: بدین معنی که باید در مرحله اول به‌سرعت باز شده و امکان خروج اضطراری را فراهم کند. در مرحله دوم نیز با سرعت کافی بسته شود تا از پخش شدن آتش به سایر نقاط ساختمان جلوگیری کند.
  2. توان وزنی بالا: درب‌های ضد سرقت با توجه به کاربرد و جنس مخصوصشان، معمولاً بین ۶۵ تا ۸۰ کیلوگرم وزن دارند. لازم است تا فنرهای آن تحمل وزن و ابعاد بزرگ این درب‌ها را داشته و در طولانی‌مدت عملکرد آن مختل نشود.
  3. روان بودن: همان‌طور که اشاره شد، درب‌های ضد حریق وزن بالایی دارند. یکی از وظایف اصلی آرام‌بند درب ضد حریق، کمک به باز شدن سریع و روان درب بدون واردکردن نیروی زیاد است.
  4. قطعات مقاوم در برابر حرارت: با توجه به هدف اصلی این درب‌ها که مهار آتش است؛ جنس تجهیزات آن‌ها بسیار حائز اهمیت است. این آرام‌بندها دارای تجهیزات و اتصالات فولادی، استیل یا برنج هستند که در مقابل حرارت‌های بالا مقاوم بوده و به‌سرعت ذوب نمی‌شوند.
  5. کیفیت بالا: با توجه به عمر بالای درب‌های ضد حریق، لازم است تا تجهیزات آن‌ها از کیفیت بالایی برخوردار باشند تا در مرور زمان فرسوده نشده و عملکرد آن‌ها مختل نشود.

در ساختمانهای جدید جدا سازی راه پله یا پله اضطراری یکی از اصلی ترین تغییرات در جهت بهبود استانداردهای جهانی می باشد. استفاده از درب چوبی ای که مقاومت مناسبی در مقابل حریق دارد، یکی از الزامات اولیه جدا سازی راه پله اضطراری و ورودی طبقات می باشد.

اما این دربها باید در عین ساده بودنشان به مکانیزمی متصل باشند که همواره بسته بوده و در صورت آتش سوزی یکی از طبقات از گسترش آتش سوزی و سرایت آن به دیگر طبقات جلوگیری شود. اینجاست که آرام بند که قبل از آن در درب ورودی ساختمان استفاده میشد، بکار گرفته می شود.

درب های ضد حریق حداکثر 60 تا 70 کیلوگرم وزن دارند و قفلی که فنر مقاومی داشته باشد بر روی درب کار نشده است، پس نیاز به آرام بندی می باشد که حداکثر 80 کیلوگرم قدرت داشته باشد و دو زمانه باشد. شاید گزینه مهمی که در آرام بند ضد حریق وجود دارد این است که به نسبت دیگر محصولات مقاومت بیشتری در برابر گرما و حرارت داشته باشند.

راهنمای خرید قفل برقی

قیمت آرام بند درب ضد حریق

قیمت آرام بند درب ضد حریق متفاوت می باشد. بر اساس نوع آرام بند و جنس آن قیمت مشخص می شود. برای راهنمای بیشتر و اطلاعات دقیق از قیمت می توانید با ما آویژه در در تماس باشید.

نصب گام به گام آرام بند درب ضد حریق

باتوجه‌به تنوع بالای آرام بند درب ضد حریق، بهتر است نصب را از طریق نقشه الگوی نصب، که در کارتن آن وجود دارد انجام دهید. با این ‌وجود، یک روش کلی برای نصب آرام‌بند وجود دارد که در ادامه به‌اختصار شرح داده می‌شود.

  1. قبل از نصب، بهتر است تا وضعیت درب را به‌خوبی بررسی نموده و از روان بودن، تنظیم بودن و نصب صحیح آن مطمئن شوید.
  2. محل‌های نصب لولا و پیچ‌ها را با توجه به الگوی نصب داخل جعبه بر روی درب و بالای آن مشخص کنید. مشخص‌کردن جای دقیق پیچ‌ها برای عملکرد صحیح آرام‌بند بسیار حائز اهمیت است.
  3. محل‌های علامت‌گذاری شده را با دریل مناسب سوراخ کنید.
  4. با توجه به قطعات آن، ابتدا نیم بازویی بالایی را نصب‌کرده و سپس اقدام به نصب نیم بازویی اصلی و بعد از آن بدنه آرام‌بند ازروی نقشه آن نمایید.

ویژگی های آرام بند ضد حریق

 

  1. پس از اطمینان از نصب صحیح آرام بند ضد حریق، مرحله بعدی تنظیم قدرت فنر آن بر اساس وزن و ابعاد درب است. این کار با شل و سفت کردن پیچ‌های مربوط به هر فنر انجام می‌شود.

بهترین آرام بند درب 

  • آرام بند ها معمولا بر روی درب های ضد حریق و درب های ورودی نصب می شوند.
  • که در صورت آتش سوزی باید بسته شوند تا از انتشار آتش و دود جلوگیری کند. در بیشتر کشور ها عملکرد آرام بند ها مطابق با استاندارد های ملی اداره خواهد شد.
  • حفظ دمای محیط: آرام بند ها در حفظ دمای مطلوب محیط و کاهش حرکت هوا در داخل و خارج از فضای مطبوع نقش دارند.
  • امنیت: آرام بند ها در امنیت درب های ورودی اهمیت زیادی دارند
  • کنترل صدا: در ساختمان هایی که نیاز به کنترل سر و صدا دارند آرام بند های درب نقش مهمی در سرکوب کردن سر و صدای ناخواسته چه در اتاق ها، چه در بیرون و چه در خود ساختمان ها دارند.
  • حفظ حریم خصوصی: از آرام بند ها اغلب برای اطمینان از حفظ حریم خصوصی در توالت و دستشویی استفاده می شود.

آرام بند ضد حریق خود نیز باید در برابر حریق مقاوم باشد. به همین دلیل آن را از موادی می‌سازند که با افزایش دما دچار اعوجاج یا اختلال در عملکرد نشود. آلیاژهای فولادی از مهم‌ترین مواد اولیه‌ای هستند که در ساخت این یراق به کار می‌روند.

همچنین، ازآنجاکه بیشتر ساختمان‌هایی که در معرض حریق قرار دارند صنعتی، بیمارستانی، آموزشی، آزمایشگاهی یا ساختمان‌هایی با کاربردهای این‌چنینی هستند، یراق آلات نصب‌شده روی درب آن‌ها نیز باید در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم باشد. آرام بند درب ضد حریق نیز از این قانون مستثنا نیست. در صورت پوسیدگی داخلی این یراق، امکان عدم عملکرد صحیح آن هنگام حادثه وجود دارد.

آلیاژهای فولاد مانند فولاد ضدزنگ یا استینلس‌استیل هر دو ویژگی ضد حریق و ضد رطوبت را برآورده می‌کنند. این آلیاژها علاوه بر آهن و کربن، مقادیری کروم، نیکل و دیگر فلزات مشابه در خود دارند که پیش از زنگ زدن لایه زیرین فعال‌شده و از خوردگی آن‌ها جلوگیری می‌کنند.

جک آرام بند قطعا یکی از گزینه‌های مناسب برای درب‌های سبک، نیمه سنگین و سنگین درب‌های آهنی حیاط و البته درب‌های ضد حریق است که می‌تواند علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی، شما را در زمان حریق کمک نماید.

نکته مهم‌تر در استفاده جک‌ها سایز مناسب جک برای درب می‌باشد به طور مثال اگر جک بیش از حد قوی باشد و بر روی درب نرمال بسته شود باعث سخت باز وبسته شدن در برای بانوان کودکان و افراد سالخورده می‌شود. آرام بند‌های قوی دارای فنر قوی‌تری هستند که نیاز به زور وفشار بیشتر می‌باشد.

کاربرد جک آرام بند

وسیله هیدرولیکی است که بر روی درب‌ها نصب می‌شود و بسیار پر کاربرد و مفید می‌باشد.
نصب این جک‌ها باعث می‌شود درب‌ها بدون ایجاد سر وصدا به آرامی بسته شود آرم بسته شدن درب مانع از خراب شدن زود هنگام آن‌ها وافزایش عمر درب شده و همچنین خیال شما از بابت بازماندن درب و خطراتی چون دزدی ویا هدر رفتن انرژی سرمایشی و گرمایشی نخواهید داشت.
این قبیل جک‌ها بیشتر بر روی درب‌های اماکن مختلف با کاربری متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
به طور مثال در کتابخانه‌ها جهت سکوت بیشتر و عدم ضربه زدن درب و صدای ناهنجار درحین باز و بسته شدن درب مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین در مشاغل پر رفت و آمد مانند فروشگاه‌ها و مغازه‌های بزرگ مجمع‌های مسکونی که تردد روزانه و آمد شد در آن‌ها زیاد هست و نگرانی در مورد باز ماندن درب و ورود دزدها حیوانات و آسیب در اثر شدت باز و بسته شدن درب می‌باشد و حتی مکان‌هایی مانند: بیمارستان‌ها، بانک‌ها، طلا فروشی‌ها، مدارس از این جک‌ها استفاده می‌گردد.

ممکن است بعد از گذشت مدتی از کارکرد آرام بند نیاز به تعویض روغن آرام بند بوجود آید پیشنهاد میکنم مقاله را مطالعه نمایید.

شرکت آویژه در
تیم تحریریه آویژه

این مقاله به کوشش اعضای تیم تحریریه آویژه تولید شده است. امیدواریم بتوانیم در ارتقای اطلاعات در زمینه صنعت درب اتوماتیک و تاسیسات گامی کوچک برداشته باشیم.

مقالات مرتبط

راهنمای خرید

4 نکته خرید پنجره upvc

زمان مطالعه: 4 دقیقه پنجره upvc یکی از مهم ترین چیزهایی است که باید در هنگام ساختمان سازی به آن توجه داشته باشید.  پنجره‌های UPVC یک نوع پنجره با فریم از جنس UPVC (پلی وینیل کلراید) هستند. این نوع پنجره‌ها از موادی سبک و مقاوم به نام UPVC ساخته می‌شوند که دارای خواص عایق حرارتی و صوتی مطلوبی می‌باشد.

توضیحات بیشتر »
خرید پرده هوا صنعتی
راهنمای خرید

پرده هوا صنعتی

زمان مطالعه: 4 دقیقه پرده هوا صنعتی مناسب چه مکان هایی است؟ تاکنون اسم پرده هوا صنعتی به گوشتان خورده است؟ در این مقاله همه چیز را در مورد پرده هوا صنعتی توضیح خواهیم داد. پرده هوا صنعتی یکی از انواع پرده هوا محسوب می شودد که ماهیت صنعتی دارد. پرده هوا صنعتی یک سیستم دمایی هوایی است که

توضیحات بیشتر »
راهنمای خرید انواع پنجره آلومینیومی
راهنمای خرید

انواع پنجره آلومینیومی کدام است؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه انواع پنجره آلومینیومی چه ویژگی هایی دارد؟ کدام یک از انواع پنجره آلومینیومی مناسب شما است؟ در این مقاله می خواهیم شما را در خرید پنجره آلومینیومی راهنمایی کنیم پس تا انتها همراه ما باشید. آلومینیوم از رایج ترین متریال در ساخت پروفیل های درب و پنجره می باشد و از گذشته تا به امروز

توضیحات بیشتر »

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا