تعمیر میکروسوئیچ کرکره برقی

راهنمای خرید موتور کرکره برقی

جهت دسترسی سریع تر به محتوای صفحه می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

فهرست مقاله

زمان مطالعه: 6 دقیقه

تعمیر میکروسوئیچ کرکره برقی چگونه انجام می شود؟ میکروسوئیچ کرکره برقی چیست؟

کرکره های برقی یا اتوماتیک از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که در صورت انجام درست کارکرد هر کدام از این قطعات ، عملکرد مناسبی در کرکره برقی خواهیم دید. یکی از مهمترین قطعات در کرکره برقی ، موتورهای کرکره برقی هستند که وظیفه اصلی در حرکت کرکره برقی را برعهده دارند.  در این مقاله قصد داریم به بررسی قطعه میکروسوئیچ و عملکرد آن در موتورهای کرکره برقی بپردازیم.

تعمیر میکروسوئیچ کرکره برقی چیست؟

میکروسوئیچ موتور کرکره برقی به نوعی از طریق ارتباط با چرخ دنده اصلی موتور ، میزان حرکت موتور را زیر نظر می گیرد و از طریق ارتباط با مدار فرمان ، میزان حرکت موتور و به نوعی حدود حرکتی بالا و پایین تیغه ها را تعیین می نماید.

میکروسوئیچ در واقع همان سیستم هدایت چرخ دنده در کرکره برقی می باشد که مسئولیت کنترل بالا و پایین رفتن تیغه ها را بر عهده دارد و یک محرک در سیستم حرکتی محسوب می شود.

دو بخش کلیدی در موتور قرار دارد که شامل دو چرخنده قطع کن و یک میکروسوئیچ قطع کن می باشد که سمت راست برای تنظیم ایستادن بالای کرکره برقی و سمت چپ برای پایین طراحی شده است.

جهت تنظیم ارتفاع کرکره و نحوه ایستادن ابتدا در بالای دهانه به وسیله ریموت کرکره برقی را به سمت بالا حرکت می دهیم و در نقطه ای که توقف کرکره اتوماتیک مورد نظر است دکمه توقف را در ریموت فشار داده تا کرکره از حرکت بایستد، پس از آن پیچ میکروسوئیچ سمت راست را تا زمان برخورد با قطع کن باز می کنیم با این عمل کرکره برقی جهت بالای کرکره برقی تنظیم میشود.

قیمت میکروسوئیچ کرکره برقی

خوب در حال حاضر نقطه بالایی کرکره به درستی تنظیم شده است و نوبت به بخش پایینی می رسد که دقیقا همان مراحل را اجرایی می کنیم با این تفاوت که در این مرحله سمت چپ چرخ دنده ( میکروسوئیچ ) درگیر خواهد بود و تنظیمات این قسمت انجام می شود.

در موتور کرکره برقی دو سوراخ برای تنظیم میکروسوئیچ تعبیه شده است که با اچار مخصوص و توسط تعمیرکار کرکره برقی و دانش فنی اجرایی می شود.

میکروسوییچ موتور ساید کرکره برقی وظیفه تنظیم حد بالا و پایین درب را دارد تا کرکره بیشتر از حد بالا یا پایین نرود. این قطعه بسیار حساس و کلیدی می باشد. در واقع نحوه کار میکروسوئیچ به این صورت می باشد که چرخ دنده ها پس از حرکت به این شاستی قطع کن برخورد می کنند.

در نتیجه این بخش فرمان قطع برق را به موتور کرکره برقی می رساند.

این مجموعه میکروسوئیچ ها داخل موتور به نوعی قرار گرفته اند که با سیستم چرخ دنده های حرکتی موتور و مدارفرمان در ارتباط هستند.

نقش میکروسوئیچ در تنظیم حد بالا و پایین کرکره برقی

جهت تنظیم حدود توقف بالا و پایین در کرکره های اتوماتیک در هر کدام از موتور های کرکره برقی مثل موتور ساید ، موتور توبولار و موتور سانترال باید از قسمت میکروسوئیچ ها استفاده نماییم. برای حد توقف بالا در بسیاری از موتور ها از دو میکروسوئیچ مجزا و برای حد توقف پایین نیز به همین صورت استفاده شده است که برای تنظیم باید کرکره را در محلی که می خواهیم متوقف شود توسط ریموت کنترل نگه داریم شما موقعیت میکروسوئیچ را در محل مناسب ، فیکس نماییم.

راهنمای تعمیر کرکره برقی

تنظیم میکروسوییچ موتور کرکره برقی توبولار

در موتور کرکره برقی توبولار دو سوراخ برای تنظیم میکروسوئیچ وجود دارد که باید بوسیله اچار مخصوص توسط تعمیرکار متخصص انجام گیرد.
برای راهنمایی در جهت تنظیم ارتفاع و میکروسوئیچ کرکره برقی باید بدانید که در کنار این سوراخ ها که ذکر کردیم دو عدد علامت فلش وجود دارد که یکی از این فلش ها طرف کرکره های برقی را نشانه گرفته و دیگری در جهت مخالف کرکره را نشان میدهد.
فلشی که سمت کرکره برقی را نشان می دهد برای تنظیم بخش پایینی کرکره و فلشی که بالای کرکره را نشانه گرفته جهت تنظیم ارتفاع و نحوه ایستادن بالای کرکره برقی می باشد.
رگلاژ کرکره برقی نیز توسط همین چرخ دنده و میکروسوئیچ که در موتورهای ساید و توبولار انجام می شود و برای این منظور اچار و آلن های مخصوصی طراحی و ساخته شده است.
در واقع نحوه کار میکروسوئیچ به این صورت می باشد که چرخ دنده ها پس از حرکت به این شاستی قطع کن برخورد می کنند و در نتیجه این بخش فرمان قطع برق را به موتور کرکره برقی می رساند.
حال می خواهیم حد پایین موتور توبولار را برای کرکره برقی اتوماتیک نصب شده تنظیم نماییم.
کنار میکروسوئیچ حد پایین موتور توبولار یک پیکان خمیده قرار دارد که روی دو سر این پیکان با علامت + و – نشان داده شده است. آچار تنظیم میکروسوئیچ را داخل سوراخ جهت پایین قرار می دهیم و آچار را در جهت منفی به اندازه بیش از ده دور می چرخانیم. ریموت را به طرف پایین می زنیم و همچنان میکروسوئیچ را به طرف منفی می چرخانیم. با این عمل موتور کرکره به پایین نرسیده متوقف می شود و اگر باز ریموت را به طرف پایین فشار دهید هیچ عکس العملی مشاهده نخواهید کرد.
حال به آرامی و با دقت میکروسوئیچ را به طرف مثبت بچرخانید. با این عمل خواهید دید که کرکره تکه تکه به سمت پایین حرکت می کند. این عمل را تا رسیدن کامل کرکره به زمین ادامه دهید تا تیغه کرکره برقی بصورت کامل روی همدیگر بنشیند. در نهایت موتور کرکره برقی توبولار شما برای حد پایین تنظیم شده است.
برای تنظیم حد بالا روش مشابه بالا را استفاده خواهیم کرد.

تنظیم میکروسوئیچ موتور توبولار
تنظیم میکروسوئیچ موتور توبولار

چطور بهترین کرکره برقی را بخریم ؟

آموزش تنظیم میکروسوئیچ کرکره برقی توبولار

تنظیم میکروسوئیچ موتور کرکره برقی ساید

مشابه شکل ، دو عدد چرخ دنده در تصویر وجود دارد که میکروسوئیچ سمت راست ( میکروسوئیچ طرف زنجیر خلاص کن موتور ) برای تنظیم بالای کرکره و میکروسوئیچ سمت چپ برای تنظیم پایین کرکره استفاده می شود. چرخ دنده پشتی موتور ساید کرکره برقی جهت تنظیم حد بالا و پایین در کرکره برقی استفاده می شود. 

تعمیر میکروسوئیچ کرکره برقی موتور ساید
تنظیم میکروسوئیچ موتور ساید

تعمیر میکروسوئیچ کرکره برقی

در بسیاری موارد که کرکره برقی قابل تنظیم نمی باشد و یا حدود ارتفاع کرکره تغییر می کند باید میکروسوئیچ کرکره برقی تعویض و یا تعمیر گردد و حتی در برخی موارد نیاز هست که موتور تعویض گردد که باید توسط کارشناس متخصص بررسی گردد.

عوامل خرابی میکروسوئیچ کرکره برقی

در این قسمت برخی از مهمترین عواملی که می تواند باعث خرابی میکروسوئیچ در انواع مدل های موتور کرکره برقی می شود را بررسی می نماییم :

  • عدم استفاده از کاور یا پوشش مناسب برای قسمت موتور کرکره برقی که باعث رسیدن رطوبت و یا سقوط اشیا بر روی موتور و احتمال اسیب رسیدن به میکروسوئیچ های موتور خواهد شد.
  • تنظیم نامناسب میکروسوئیچ یا لیمیت سوئیچ های موتور
  • خشک شدن مسیر حرکتی چرخ دنده های مربوط به میکروسوئیچ
  • سوراخ کردن بیش از حد کاور میکروسوئیچ در موتور  توبولار که باعث اسیب رسیدن به میکروسوئیچ های خواهد شد.

بعنوان مثال جهت تنظیم حد بالای کرکره، ابتدا توسط ریموت کرکره را به طرف بالا می بریم.

هر جا که میخواهید کرکره بایستد کلید توقف ریموت را می زنیم.

سپس چرخ دنده طلایی رنگ سمت راست تصویر زیر را با دست به طرف قطع کن میچرخانیم.

با این کار چرخ دنده به قطع کن راست برخورد کرده و صدای تلق رله قطع کن را میشنویم.

آچار تنظیم میکروسوئیچ کرکره برقی چیست؟

آچار تنظیم میکروسوئیچ کرکره برقی یکی از ابزارهایی است که در جهت حد بالا و پایین موتور کرکره برقی یا تنظیم میکروسوئیچ ها در موتور کرکره برقی مورد استفاده قرار می گیرد این اچار از جنس پلاستیکی می باشد که درون پکیج های موتور کرکره برقی قرار می گیرد و سر اچار مشابه با اچار های الن شکل می باشد .

قطعات موتور کرکره برقی
قطعات موتور کرکره برقی

تنظیم ارتفاع کرکره برقی 

جهت تنظیم ارتفاع کرکره برقی باید میکروسوئیچ های کرکره برقی تنظیم گردد که در هر مدل موتور این تنظیم متفاوت می باشد. در صورتی که ارتفاع کرکره برقی قابل تنظیم نباشد و یا بعد از هر بار باز یا بسته شدن ، حدود ارتفاع تغییر می کند باید عملیات تعمیر میکروسوئیچ کرکره برقی انجام گیرد و تعویض گردد. 

آموزش تنظیم میکروسوئیچ کرکره برقی

در این فیلم نحوه تنظیم میکروسوئیچ کرکره برقی ، نحوه اتصال موتور کرکره برقی توبولار به مدار فرمان و آموزش تنظیم ریموت کرکره برقی به صورت دقیق و کامل تشریح شده است. همچنین نحوه خلاص کردن موتور کرکره برقی توبولار نیز آموزش داده شده است.

سوالات متداول 

قیمت میکروسوئیچ کرکره برقی چقدره ؟

قیمت میکروسوئیچ کرکره برقی با توجه به نوع ، مدل و برند آن متفاوت می باشد. 

چگونه کرکره برقی را تنظیم کنیم ؟

عملیات تنظیم کرکره برقی بوسیله تنظیم میکروسوئیچ ها انجام میشه که در موتور توبلار دارای اچار مخصوص و در موتور ساید داخل جعبه مخصوص انجام می گیرد.

علت بهم خوردن تنظیم کرکره برقی چیست ؟

علت بهم خوردن تنظیم کرکره برقی به دلیل ایجاد مشکل در میکروسوئیچ های موتور می باشد که باید توسط کارشناس بررسی گردد. 

قطع کن کرکره برقی چیست ؟

قطع کن کرکره برقی همان میکروسوئیچ کرکره برقی می باشد که باعث قطع شدن موتور می گردد. 

شرکت آویژه در
تیم تحریریه آویژه

این مقاله به کوشش اعضای تیم تحریریه آویژه تولید شده است. امیدواریم بتوانیم در ارتقای اطلاعات در زمینه صنعت درب اتوماتیک و تاسیسات گامی کوچک برداشته باشیم.

مقالات مرتبط

آموزش نصب مدار جک پارکینگ
راهنمای نصب

آموزش نصب مدار فرمان جک پارکینگ

زمان مطالعه: 6 دقیقه مراحل نصب مدار فرمان جک پارکینگ به چه صورتی انجام می گیرد ؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی تخصصی انواع مدل های مدار فرمان جک پارکینگ همراه با آموزش نصب بپردازیم. البته با توجه به تنوع مدلها و برندهای موجود در بازار ، آموزش تمامی مدل ها به هیچ وجه امکان پذیر نیست.

توضیحات بیشتر »
باکس کرکره برقی
راهنمای نصب

نصب باکس کرکره برقی در مشهد – نصب کاور موتور کرکره برقی مشهد

زمان مطالعه: 4 دقیقه در این مقاله قصد داریم با انواع مدل های باکس کرکره برقی و لزوم استفاده از آن بپردازیم. باکس کرکره برقی چیست ؟ باکس کرکره برقی یکی از اجزای اصلی کرکره برقی به حساب نمی آید و به عنوان یکی از راهکارهای مناسب جهت پوشش و محافظت از کرکره برقی در برابر سرقت و آسیب

توضیحات بیشتر »
نصب کرکره برقی مشهد
راهنمای نصب

نصب کرکره برقی مشهد

زمان مطالعه: 7 دقیقه نصب کرکره برقی مشهد با چه قیمتی انجام می شود؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی مهمترین نکات نصب کرکره برقی و آموزش نصب کرکره برقی بپردازیم. البته این نکات صرفا برای همکاران و نصابان کرکره برقی تهیه نشده و برای افرادی که قصد خرید کرکره برقی را دارند می تواند مفید باشد. هنگام

توضیحات بیشتر »

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا