خرابی چشمی درب پارکینگ

خرابی-چشمی-درب-پارکینگ

جهت دسترسی سریع تر به محتوای صفحه می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

فهرست مقاله

زمان مطالعه: 7 دقیقه

خرابی چشمی درب پارکینگ چگونه تشخیص داده می شود؟ روش های عیب یابی خرابی چشمی درب پارکینگ چیست؟ 

در این مقاله همراه آویژه در باشید تا روش های خرابی چشمی درب پارکینگ را توضیح دهیم. 

علت خرابی چشمی درب پارکینگ

علت خرابی چشمی درب پارکینگ

خرابی چشمی جک پارکینگ یا فتوسل درب اتوماتیک یکی از اجزاهای اصلی پک درب اتوماتیک است که وظیفه حفاظت از عدم برخورد در پارکینگ را به خودرو دارد. چشمی ها به یک پک دو عددی در کارتن جک پارکینگی وجود دارد و آنها می بایست در ارتقاع 15 تا 30 سانتیمتری از سطح زمین روی دیوار خروجی درب پارکینگ نصب گردد.

تعمیر درب اتوماتیک 

وقتی چشمی جک پارکینگی روبروی هم قرار میگیرند یکه خط نامرئی به وجود می آورد تا در هنگام باز بودن درب اگز این خط نامرئی قطع شود اجازه بسته شدن درب را ندهد و با این عمل از آسیب دیدن خودرو و یا نفر جلوگیری نماید. حال اگر موقع بسته شدن درب شیعی باعث شود که این خط قطع شود، عمل بسته شدن درب متوقف می شود و درب شروع به باز شدن مینماید.

بسیار اتفاق افتاده که پس از باز کردن درب پارکینگ وقتی ریموت را برای بسته شدن درب میزنیم ریموت عمل نکرده و درب پارکینگ باز می ماند. اولین تستی که می بایست انجام دهیم این است که از وصل بودن برق ساختمان مطمئن شویم. شاید همان موقع برق کلی ساختمان قطع شده باشد. دومین تست باید از ریموت باشد. با حداقل دو ریموت برای بسته شدن درب پارکینگ تلاش کنید اگر باز هم عمل بسته شدن درب انجام نشد متهم اصلی چشمی جک پارکینگ است که میبایست علت خرابی آن را متوجه شد.

اینجا برترین برندهای قطعات جک پارکینگی و سنسورهای درب اتوماتیک را قرار دادیم تا بتونین با اطمینان از اصالت کالا و تضمین قیمت ، خرید انجام بدید.

خرابی چشمی جک پارکینگی یا موتورهای ریلی و حتی تعمیر کرکره برقی میتواند یکسان باشد. بهترین راه متوجه شدن خرابی چشمی این است که دست خود را از جلو چشمی بالا و پایین کنید تا مسیر دید آن را قطع و وصل نمایید، اگر صدای تیک تیک مربوط به قطع و وصل شدن راه چشمی شنیده نشود مشکل از چشمی جک پارکینگی می باشد.

چشمی درب برقی باید در ارتفاع 15 تا 30 سانتی متر با فاصله از زمین بر روی دیوار بیرونی یا خروجی درب برقی نصب شود که عموما چشمی ها یک پک دو عددی هستند که در جعبه های جک برقی وجود دارند. 

برای رفع خرابی چشمی در برقی  بهتر است با تعمیر کار متخصص ارتباط برقرار نمایید و در خواست کمک کنید. این قطعه در پک های درب برقی نقش جزء اصلی را در کنار قطعات دیگر به عهده دارد . به طور کلی وظیفه ی این قطعه این است که در هنگام باز و بسته شدن درب پارکینگ نسبت به عدم برخورد درب به خودرو و اجسام دیگر نگهداری نماید. وب سایت اسمارت کو به عنوان یکی از مراکز معتبر در خصوص درب های اتواماتیک فعالیت دارد. شما می توانید برای چگونگی رفع خرابی چشمی در برقی تا انتها مقاله همراه ما باشید.

در رابطه با تنظیم سنسور درب اتوماتیک و بخش سیم کشی آن، می بایست کل کار را حتما به دست متخصص و کارشناس مربوطه سپرد. توجه داشته باشید که دخالت شخص در سیم کشی سنسور درب اتوماتیک شیشه ای، موجب اختلال در کل سیستم درب می شود وباعث ایجاد هزینه های زیادی می شود.ولی جهت تنظیم سطحی سنسور درب اتوماتیک شیشه ای چشمی به وسیله ی شخص و در زمانی که دسترسی به کارشناس مربوطه ی آن وجود نداشته باشد، می توان با اجرای دستور العمل هایی مشکل را رفع نمود.

توجه کنید که ترجیحا تنظیم سنسورهای درب های خودکار لازم است توسط کارشناس آن انجام گیرد.ولی چنانچه که  دسترسی وجود نداشته و یا به هر دلیل دیگری مایل به انجام آن به صورت شخصی باشید از متخصص آن در خواست کمک نمایید.

آمورش خرابی چشمی درب پارکینگ

نفوذ آب: علت اصلی اکثر خرابی ها نفوذ آب درون چشمی می باشد که به علت عدم آب بندی مناسب و یا کیفیت پایین چشمی درب اتوماتیک اتفاق بیفتد. در این حالت به مدار چشمی ها آسیب جدی رسیده و چشمی جک پارکینگی قابل تعمیر نمی باشد و می بایست تعویض گردد.

کثیف شدن چشمی: علت بعدی می تواند به کثیف شدن درب و لنز چشمی مرتبط باشد. به این صورت که ممکن است درب باز شود و بسته نشود و یا گاهی درب به خوبی عمل کند و چند لحظه بعد در بسته نشود. برای رفع این مشکل می توان درب رویی چشمی را جدا کرد و با آب گرم و حتی مواد شوینده آن را کاملا شست و سپس کامل خشک کرد و دوباره سر جای خود نصب نمود.

اما چالش از انجایی شروع می شود که به علت بالای بودن قیمت چشمی یا فتوسل جک پارکینگ مجبور شوید از مدلهای غیر فابریک استفاده کنید. از لحاظ کارکرد فرقی بین چشمی فابریکی و غیر فابریکی وجود ندارد و تنها در نصب و سیم بندی باید کمی توجه بیشتری به کار داد.

تعمیر جک ریلی پارکینگ

برای متصل کردن چشمی غیر فابریک می بایست درب چشمی جک معیوب را باز نمایید. یک طرف دو سیم به مدار فتوسل جک پارکینگی متصل است و در طرف دیگر چهار سیم به برد وصل است .

در طرفی که دو سیم وصل شده تنها یک مثبت و منفی 24 ولت قرار دارد که میبایست دقیقا در در چشمی غیر فابریک جایگزاری شود. اشتباه زدن مثبت و منفی باعث از کار افتادن فتوسل می شود و اگر دو سیم به یکدیگر برخورد کنند احتمالا فیوز برد جک پارکینگی میسوزد. پس در اتصال این چشمی دقت نمایید و یکی یکی سیمها را به چشمی جدید متصل نمایید.

عیب یابی خرابی چشمی درب پارکینگ

آیا ولتاژ چشمی جک باعث برق گرفتگی میشود؟

خیر. ولتاژ تغذیه فتوسل جک پارکینگی 24 ولت است و این ولتاژ باعث برق گرفتگی نخواهد شد. شاید با دست گرفتن سیم 24 ولت نوک انگشت شما سوزوش خفیفی احساس کند.

برای وصل کردن طرف دیگر چشمی چهار ورودی قرار دارد که دو تای آن مثبت و منفی است که دقیقا می بایست مشابه توضیحات چشمی روبرویی نصب گردد و دو ترمینال دیگر که ورودی رله می باشد و در اتصال سیم ها هیچ نظم خاصی لازم نیست انجام شود و دو سیم دیگر را به هر یک از آنها می توان متصل نمود.

مراحل رفع خرابی چشمی درب پارکینگ

  • قبل از هر کاری قاب روی فتوسل را با دستمال تمیز کنید.
  • در صورت عدم رفع خرابی قاب روی هر دو فتوسل را باز نمایید.
  • گیرنده از چهار سیم ورودی و فرستنده دو سیم ورودی برخوردار می باشد.
  • چهار سیم ورودی به گیرنده دوتا برق ورودی و دوتا سیم خروجی از رله می باشد.
  • دو سیم خروجی که با COM-NO یا COM-NC نشان داده شده است را از فتوسل باز نمایید.

در صورتی که درب اتوماتیک زمان بسته شدن با ایراداتی رو به رو شد و یا بسته نمی شد، مشکل از چشمی آن خواهد بود. این موضوع ممکن است  که ارتباط چشمی ها با دستگاه مرکزی به هر دلیلی قطع شده و نمی گذارد درب بسته شود. در مواقعی که اطمینان به دست آوردید  که ایراد از چشمی های درب اتوماتیک می باشد در ابتدا از صاف بودن و تراز بودن آن ها اطمینان حاصل کنید و بعد چشمی ها را به طور  کاملا تمیز کنید، زیرا هر چیزی که مانع رسیدن اشعه مادون قرمز به گیرنده شود باعث ایجاد اختلال میگردد.

گاها ممکن است  که چشمی درب اتوماتیک یا ریموتی در مکانی قرار گیرد که نور خورشید به آن می تابد و از آن جایی که نور خورشید هم اشعه مادون به وجود می آورد موجب اختلال در عملکرد چشمی می شود. این مشکل بیشتر در فصل تابستان که نور خورشید شدید می باشد که ایجاد مشکل می کند.

توجه داشته باشید هنگام نصب  چشمی ها در معرض نور خورشید قرار نداشته باشد. با گذاشتن سایه بان برای چشمی های درب ریموتی می توانید از بروز این مشکل نیز پیشگیری نمایید توجه داشته باشید که اگر با این موارد نیز مشکل درب شما حل نشد چشمی های شما معیوب خواهد بود و به  تعمیر یا تعویض احتیاج خواهند داشت.

گاها در مواردی ممکن است با خراب شدن درب پارکینگ مواجه شوید که علت یابی خرابی درب پارکینگ از جمله مسائل مهمی است که می بایست به هنگام باز نشدن و یا بسته نشدن درب مورد توجه قرار داده شود. شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که بخواهید در ابتدای صبح با ماشین شخصی ‌تان از ساختمان خارج شوید، اما به یک باره با درب‌هایی که باز نمی‌شوند مواجه گردید. در این شرایط چندین کار می‌توانید انجام دهید؛ قبل از آنکه برای تعمیر خرابی درب، با یک تعمیرکار صحبت کنید اطمینان حاصل کنید که در مجتمع، قطعی برق اتفاق نیفتاده است.

قطع شدن سیم: گاهی اوقات به علت هرز بودن پیچ سوکت یا شکسته شدن سیم ممکن است چشمی کار نکند. در این حالت می بایست چشمی باز شود و اگر قطع شدن سیم از داخل چشمی باشد آن را دوباره وصل کرد.

شکسته شدن چشمی: در بسیاری از مواقع با شکسته شدن چشمی جک پارکینگی درب از کار می افتد. شکستن در این حالت نیز باید چشمی کاملا عوض شود.

آموزش تعویض چشمی جک پارکینگ

در مواقعی که چشمی جک پارکینگ به هر دلیل قابل تعمیر و استفاده مجدد نبود ، نیاز به تعویض چشمی جک پارکینگ یا چشمی کرکره برقی وجود دارد. بهتر است در مرحله اول از برندهای معتبر چشمی جک پارکینگ مثل سیماران ، بتا و درپا استفاده کنید ولی اگر دسترسی به این برندها ندارید از یک فروشنده معتبر خرید کنید که در برابر جنسی که به شما می فروشد تعهدی ارائه دهد.

در مرحله اول بهتر است از سیم بندی و نحوه اتصال و ترمینال های چشمی جک پارکینگ عکس بگیرید تا در هنگام نصب چشمی جدید ، مشکلی نداشته باشید.

به عنوان مثال در تصویر زیر که مربوط به چشمی جک سیماران هست ، توضیحاتی ارائه می کنیم. چشمی جک سیماران از یک فرستنده TX و یک گیرنده RX تشکیل شده است. فرستنده دارای دو ترمینال تغذیه و گیرنده دارای پنج ترمینال که شامل دو ترمینال تغذیه و سه ترمینال مربوط به رله خروجی می باشد که متناسب با عملکرد مدار فرمان ، ترمینال مورد نیاز انتخاب می گردد.

ترمینال چشمی جک سیماران

نیاز هست که دقت کنید به ولتاژ کاری و خروجی مدار فرمان که با ولتاژ ورودی یا تغذیه ورودی چشمی ، هماهنگی داشته باشد. می توانید بوسیله یک مولتی متر ، ولتاژ خروجی مدار فرمان را چک کنید.

جمع بندی 

بهتر است که از چشمی جک پارکینگ در برابر عوامل محیطی خارجی ، محافظت کنید و در صورت نیاز به تعویض یا مشاهده هر گونه خرابی در چشمی جک پارکینگ از یک کارشناس متخصص بهره بگیرید.

شرکت آویژه در
تیم تحریریه آویژه

این مقاله به کوشش اعضای تیم تحریریه آویژه تولید شده است. امیدواریم بتوانیم در ارتقای اطلاعات در زمینه صنعت درب اتوماتیک و تاسیسات گامی کوچک برداشته باشیم.

مقالات مرتبط

آموزش نصب مدار جک پارکینگ
راهنمای نصب

آموزش نصب مدار فرمان جک پارکینگ

زمان مطالعه: 6 دقیقه مراحل نصب مدار فرمان جک پارکینگ به چه صورتی انجام می گیرد ؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی تخصصی انواع مدل های مدار فرمان جک پارکینگ همراه با آموزش نصب بپردازیم. البته با توجه به تنوع مدلها و برندهای موجود در بازار ، آموزش تمامی مدل ها به هیچ وجه امکان پذیر نیست.

توضیحات بیشتر »
باکس کرکره برقی
راهنمای نصب

نصب باکس کرکره برقی در مشهد – نصب کاور موتور کرکره برقی مشهد

زمان مطالعه: 4 دقیقه در این مقاله قصد داریم با انواع مدل های باکس کرکره برقی و لزوم استفاده از آن بپردازیم. باکس کرکره برقی چیست ؟ باکس کرکره برقی یکی از اجزای اصلی کرکره برقی به حساب نمی آید و به عنوان یکی از راهکارهای مناسب جهت پوشش و محافظت از کرکره برقی در برابر سرقت و آسیب

توضیحات بیشتر »
نصب کرکره برقی مشهد
راهنمای نصب

نصب کرکره برقی مشهد

زمان مطالعه: 7 دقیقه نصب کرکره برقی مشهد با چه قیمتی انجام می شود؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی مهمترین نکات نصب کرکره برقی و آموزش نصب کرکره برقی بپردازیم. البته این نکات صرفا برای همکاران و نصابان کرکره برقی تهیه نشده و برای افرادی که قصد خرید کرکره برقی را دارند می تواند مفید باشد. هنگام

توضیحات بیشتر »

2 در مورد “خرابی چشمی درب پارکینگ”

  1. سلام
    مقاله آموزشی شما را خوندم و تنها در این سایت به آفتاب اشاره شده بود فهمیدم که آفتاب در سنسور چشمی تاثیر دارد و آفرین به شما و تیم خوب تون .
    کمال هستم مدرس کامپیوتر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا