پروتز پا چیست؟

جهت دسترسی سریع تر به محتوای صفحه می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

فهرست مقاله

زمان مطالعه: 6 دقیقه

پروتز پا یک دستگاه مصنوعی است که قسمتی از بدن که از دست رفته را جایگزین می کند. اندام ممکن است به علت اختلال رگهای خونی (مانند تصلب شریان یا آسیب ناشی از دیابت)، سرطان، جراحت (به عنوان مثال در یک تصادف با موتور یا در مسابقات موتور سواری) و یا به صورت مادرزادی، قطع شود. در ایالات متحده، اندکی کمتر از 0.5٪ افراد قطع عضو داشته اند. با این حال، در سال های آینده به دلیل افزایش میزان چاقی، که این امر خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت را افزایش داده، این میزان افزایش می یابد.

پروتز پا چه کاربردی دارد؟

اندام های مصنوعی، که همچنین به عنوان پروتز شناخته می شوند، دستگاه هایی هستند که برای جایگزینی یک عضو یا بخش از دست رفته بدن تعریف می شوند. پروتزها بخش مهمی از پروسه توانبخشی پس از قطع عضو و کمک به بازگرداندن تحرک به بیماران هستند. مطالعات نشان داده اند که قطع عضوهایی که بعد از عمل از پروتز استفاده کرده اند، در آینده حوادث کمتری که نیاز به بستری شدن داشته باشد تجربه کرده اند و پروتز هزینه های کلی پزشکی را پایین می آورد.

یک عضو کامل یا فقط بخشی از آن ممکن است قطع شود. قطع عضو اندام تحتانی ممکن است شامل انگشت پا، پا، بخشی از ساق پا و یا بالای زانوی یا یک پای کامل (در مفصل ران) باشد. قطع عضو ممکن است حتی به بالای ران نیز گسترش یابد. قطع عضو اندام فوقانی ممکن است شامل یک یا چند انگشت، یک دست، بخشی از ساعد یا بازو یا به طور کلی (در شانه) باشد.

اگر بخشی از بدن از دست رفته باشد، اغلب توصیه می شود که با یک دستگاه مصنوعی (پروتز) این قسمت را جایگزین کنید. حداقل عملکرد یک پروتز این است که کاربر به طور مستقل و راحت فعالیت های روزانه (مانند راه رفتن، خوردن، و پانسمان) را انجام دهد. با این حال، یک پروتز ممکن است کاربر را قادر به عملکرد تقریبا مشابه و یا به همان خوبی قبل از قطع عضو کند.

نیازهای پای پروتز شده

در برخی مواقع، ممکن است متوجه شوید که با پروتز پای فعلی خود به اندازه ای که می‌خواهید خوب عمل نمی‌کنید. شاید اندام باقیمانده شما تثبیت شده باشد و شما آماده باشید از یک پروتز موقت که چند ماه طول می‌کشد به پروتزی که می تواند سه تا پنج سال دوام بیاورد، تبدیل شوید.
شاید شما با حرکت بیشتر یا متفاوت از آنچه که پروتز برای آن طراحی شده است باعث آسیب دیدن پروتزتان شده اید. درد جدید، ناراحتی و عدم ثبات برخی از علائمی است که ممکن است زمان آن رسیده باشد که با متخصص پروتز خود تماس بگیرید تا نیازهای پای پروتز شده شما را برطرف کند.
ممکن است متخصص پروتز شما تنظیم تجهیزات فعلی یا تعویض یکی از اجزای آن را توصیه کند. یا ممکن است نسخه ای برای یک پای مصنوعی جدید دریافت کنید که به طور متوسط ​​هر سه تا پنج سال یکبار اتفاق می‌افتد. اگر باید اجزای جدیدی دریافت کنید، مهم است که برای درک نحوه عملکرد آنها وقت بگذارید. فیزیوتراپی می‌تواند به سازگاری با اجزای جدید یا پای مصنوعی جدید شما کمک کند.

پروتز پا مناسب چه کسانی است؟

پروتز پا همیشه در حال پیشرفت است

همیشه پیشرفت‌های جدیدی در فناوری اندام مصنوعی، مانند اجزای ریزپردازنده و فعالیت‌های خاص وجود دارد. اتصالات ریزپردازنده دارای تراشه های کامپیوتری و حسگرهایی هستند که راه رفتن طبیعی تری را به شما ارائه می‌دهند. حتی ممکن است حالت های مختلفی برای راه رفتن روی سطوح صاف یا بالا و پایین رفتن از پله ها داشته باشند.

همچنین پای مصنوعی تخصصی برای فعالیت‌های مختلف مانند دویدن، دوش گرفتن یا شنا وجود دارد که می‌توانید در صورت نیاز آن‌ها را تغییر دهید. در برخی موارد، پای مصنوعی روزمره شما می‌تواند توسط پروتز شما برای اهداف مختلف تغییر یابد.
مهم است به یاد داشته باشید که شما در پیمایش گزینه های مختلف پای مصنوعی تنها نیستید. تیم مراقبت شما به شما کمک می‌کند تا مزایا و معایب هر کدام را بسنجید و در مورد پای مصنوعی ایده آلی که با سبک زندگی شما مطابقت دارد تصمیم بگیرید.

اگر تمایل به استفاده از پروتز پا را ندارید و این محصول برای شما مناسب نیست می توانید از ویلچر و انواع آن استفاده کنید.

ویلچرپله رو تسمه ای

در حالی که بسیاری از افراد با از دست دادن اندام عملکرد خوبی در پای مصنوعی خود دارند ، اما همه افراد کاندید مناسبی برای پروتز پا نیستند. چند سوال ممکن است بخواهید قبل از انتخاب پای مصنوعی با پزشک خود در میان بگذارید:

آیا بافت نرم به اندازه ای است که بتواند استخوان باقیمانده را بالشتک کند؟ چقدر درد دارید؟

وضعیت پوست اندام چگونه است؟

اندام باقیمانده چقدر دامنه حرکت دارد؟

آیا پای دیگر سالم است؟ سطح فعالیت شما قبل از قطع عضو چقدر بود؟ اهداف تحرک شما چیست؟

دلیل قطع عضو نیز یک عامل است ، زیرا ممکن است بر روی سلامت اندام باقیمانده تأثیر بگذارد. رعایت بهداشت جسمی و سبک زندگی شما نیز مهم است. به عنوان مثال اگر خیلی فعال نبودید و به دلیل بیماری عروق محیطی یا دیابت ، پای خود را گم کردید ، بیشتر از فردی که بسیار فعال بود اما در یک حادثه رانندگی عضوی از دست داد ، با پروتز مبارزه خواهید کرد.

وقتی نوبت به قطع عضو می رسد ، وضعیت هر شخص منحصر به فرد است. تصمیم برای حرکت به جلو با پروتز باید یک تصمیم مشترک بین شما و پزشک باشد.

فراموش نکنید که بخش اعظمی از استفاده از اندام مصنوعی مسائل روحی و روانی مددجو است. پذیرفتن از دست دادن اندام قبلی و باور به توانایی بازیابی اندام جدید مراحل سخت و مهم استفاده از اندام های مصنوعی خواهد بود.

راهنمای خرید ویلچرپله

اجزای تشکیل دهنده پروتز پا

اگر پزشک شما یک پای مصنوعی برای شما تجویز کرده باشد ، ممکن است شما ندانید که از کجا شروع کنید. این  مقاله  به شما کمک می کند تا درک کنید که چگونه قسمت های مختلف پروتز با هم کار می کنند:

پای مصنوعی خود از مواد سبک و در عین حال بادوام ساخته شده است. بسته به محل قطع عضو ، ممکن است پا از مفاصل مفصل زانو و مچ پا برخوردار باشد یا نباشد.

سوکت یک قالب دقیق از اندام باقیمانده شما است که کاملاً روی اندام قرار می گیرد. این قسمت کمک می کند پای پروتز را به بدن متصل کنیم. هرچقدر سوکت شما دقیق تر و حرفه ای تر ساخته شده باشد راه روفت با پروتز برای شما راحت تر خواهد بود. کوچکترین خطایی در مرحله قالبگیری و اصلاح قالب منجر به تنگ و گشاد شدن سوکت و بالطبع آسیب و فشار به قسمت باقیمانده اندام خواهد شد.به یاد داشته باشید که سوکت مهمترین جزع اندام مصنوعی است که مستقیما با اندام شما در ارتباط است. حتی اندام مصنوعی پیشرفته و گران قیمتی که سوکت مناسب نداشته باشد قابل استفاده نخواهد بود.ظ

سیستم تعلیق نحوه اتصال پروتز است ، چه از طریق مکش آستین ، سوسپانسیون / مکش خلا / یا قفل دیستال از طریق پین یا بند. سیستم تعلیق که انواع مختلف و متفاوتی نیز دارد در واقع زمینه اتصال هرچه بهتر پای مصنوعی به بدن شما را فراهم میکند. هرچقدر پروتز شما از سیستم تعلیق بهتری برخوردار باشد به همان میزان شما پروتز را جزوی از بدن خود خواهید دید. هرگونه خلل در این سیستم میتواند باعث جدا شدن ناگهانی پروتز از اندام شما شود.

قطعات دیگر اندام مصنوعی مثل ساق، پنجه و مفاصل از طریق سیستم تعلیق و سوکت به اندام شما متصل میگردند. نوع این قطعات که اغلب پیش ساخته هستند پس از معاینه و توسط متخصص پروتز شما تایین میگردد و به نکاتی مثل سن و وزن شما، میزان فعالیت و … بستگی دارد.

متخصص پروتز یک متخصص ساخت اندام های مصنوعی است و می تواند به شما در انتخاب اجزای مناسب کمک کند. به خصوص در اوایل قرار ملاقات مکرر خواهید داشت ، بنابراین مهم است که با پزشکی که انتخاب می کنید احساس راحتی کنید.
اگر نیاز به مشاوره برای انتخاب بین پروتز پا و ویلچر دارید با مشاوران آویژه در در تماس باشیدو

 

کار کردن و راه رفتن با پروتز پا سخت است! 

یادگیری راه رفتن و کار کردن با پای مصنوعی می‌تواند یک چالش باشد. حتی پس از پایان توانبخشی اولیه، ممکن است باعث شود که مشکلاتی را تجربه کنید که متخصص پروتز و تیم توانبخشی می‌توانند به راحتی به شما در مدیریت آنها کمک کنند. موانع رایج عبارتند از:
تعریق بیش از حد (هیپرهیدروزیس)، که می‌تواند بر تناسب پروتز تأثیر بگذارد و منجر به مشکلات پوستی شود.
تغییر شکل باقیمانده اندام. این مورد معمولاً در سال اول پس از قطع عضو اتفاق می‌افتد، زیرا بافت به شکل دائمی‌تر خود می‌نشیند و ممکن است بر تناسب سوکت تأثیر بگذارد.

ضعف در اندام باقی مانده، که ممکن است استفاده از پروتز را برای مدت طولانی دشوار کند.

درد اندام فانتوم می‌تواند آنقدر شدید باشد که بر توانایی شما در استفاده از پروتز تأثیر بگذارد.

که البته اگر زیر نظر متخصص آن باشید هیچ یک از این مشکلات ایجاد نخواهند شد.

یادگیری رفت و آمد با پای مصنوعی می تواند یک چالش باشد. حتی پس از پایان توانبخشی اولیه ، ممکن است مشکلات جدیدی را تجربه کنید که پروتزیست و تیم توانبخشی شما میتوانند به شما در مدیریت آن کمک کنند.

موانع معمول عبارتند از:

تعریق زیاد (هایپرهیدروز) ، که می تواند بر تناسب پروتز تأثیر بگذارد و منجر به بروز مشکلات پوستی شود. تغییر شکل اندام باقیمانده. این اتفاق معمولاً در سال اول پس از قطع صورت رخ می دهد ، زیرا بافت به شکل ماندگارتری در می آید و ممکن است بر مناسب بودن سوکت تأثیر بگذارد. ضعف در اندام باقیمانده ، که ممکن است استفاده از پروتز را برای مدت طولانی دشوار کند. درد اندام فانتوم می تواند آنقدر شدید باشد که توانایی شما در استفاده از پروتز را تحت تأثیر قرار دهد.

شرکت آویژه در
تیم تحریریه آویژه

این مقاله به کوشش اعضای تیم تحریریه آویژه تولید شده است. امیدواریم بتوانیم در ارتقای اطلاعات در زمینه صنعت درب اتوماتیک و تاسیسات گامی کوچک برداشته باشیم.

مقالات مرتبط

خرید جک پارکینگ دائم خلاص
مقالات آموزشی

راهنمای خرید جک پارکینگ دائم خلاص

زمان مطالعه: 4 دقیقه جک پارکینگ دائم خلاص چیست و چطور کار می کند؟ یکی از مشکلات عام بسیاری از مشتریان این هست که درب نفرو و درب پارکینگ منزلشان ، یکی هست و باید از یک درب جهت تردد نفر و وسایل نقلیه استفاده شود. در این گونه موارد ، اکثر مشتریان از خرید و نصب جک درب

توضیحات بیشتر »
لیست واردات تجهیزات پزشکی
مقالات آموزشی

لیست واردات تجهیزات پزشکی

زمان مطالعه: 5 دقیقه لیست واردات تجهیزات پزشکی به داخل کشور کدام است؟ واردات تجهیزات پزشکی یکی از مهم ترین انواع تجهیزات است که حتما باید از خارج کشور وارد شود زیرا بسیاری از آن تکنولوژی ها را ما نداریم و برای سلامتی افراد باید وارد کشور شود. اما واردات تجهیزات پزشکی کار آسانی نیست و سلسله مراحل طولانی

توضیحات بیشتر »
مقالات آموزشی

هزینه واردات تجهیزات پزشکی

زمان مطالعه: 4 دقیقه واردات تجهیزات پزشکی چگونه است؟ آیا می توان تجهیزات پزشکی را وارد کرد؟ واقعیت اینجاست که واردات تجهیزات پزشکی برای همه ی افراد جا افتاده است زیرا اکثر تجهیزات پزشکی، دندان پزشکی و … از خارج از کشور تامین می شود. شما می توانید واردات تجهیزات پزشکی را به عهده ی شرکت آویژه در بگذارید!

توضیحات بیشتر »

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا