تعمیر موتور کرکره برقی

تعمیر موتور کرکره برقی

جهت دسترسی سریع تر به محتوای صفحه می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

فهرست مقاله

زمان مطالعه: 8 دقیقه

تعمیر موتور کرکره برقی به چه صورتی انجام می شود؟ آیا می توانیم موتور کرکره برقی را خودمان به تنهایی و بدون نیاز به تکنسین تعمیر کنیم؟ مرکز خرید قطعات موتور کرکره برقی کجاست ؟

در این مقاله قرار است شما را با تعمیر موتور کرکره برقی آشنا کنیم پس تا انتها همراه آویژه در باشید. 

بانک قطعات موتور کرکره برقی

تعمیر موتور کرکره برقی به چه صورت انجام می شود ؟

در بسیاری موارد ممکن است بعد از گذشت مدتی ، موتور کرکره برقی نیاز به تعمیر پیدا کند در این مرحله نیاز هست که شما با نوع موتور کرکره برقی آشنا باشید. پیشنهاد میگم انواع موتور کرکره برقی را مطالعه نمایید.

در مرحله بعد نیاز هست که مطابق با نوع ، مدل و برند موتور کرکره برقی در جهت تعمیر موتور کرکره برقی اقدام کنید.

تعمیر موتور کرکره برقی توبولار

یکی از موتورهایی که با خرابی های مختلفی مواجه می شود ، موتور کرکره برقی توبولار می باشد. در صورتی که برای کرکره های سنگین یا تردد بالا از موتور توبولار استفاده شود ( بسیاری از فروشندگان جهت کاهش قیمت تمام شده کرکره برقی از این موتورها استفاده می کنند ) خرابی موتور کرکره برقی توبولار بیشتر شده و نیاز به تعمیر پیدا می کند. 

در چند سال قبل با توجه به قیمت پایین موتورهای توبولار ، پیشنهاد تعویض موتور داده می شد ( به دلیل اینکه تعمیر این مدل موتور ، به راحتی انجام نمی شود و هزینه تعمیر آن بالاست ) ولی در حال حاضر ، با توجه به قیمت آن ، می توان در جهت تعمیر این مدل موتورها نیز اقدام کرد. 

موتور کرکره برقی توبولار به شکل یک لوله می باشد که قسمت داخلی آن از اجزای مختلفی تشکیل شده که به صورت کلی از سه قسمت : موتور گیربکس – میکروسوئیچ ها و خازن و ترمز موتور

قطعات داخلی موتور توبولار

تعمیر موتور کرکره برقی ساید

یکی از مرسوم ترین موتورهای کرکره برقی ، موتور ساید می باشد که با توجه به قیمت مناسب ، تعمیر راحت تر ، موجود بودن لوازم و قطعات ، بسیار در بین فروشندگان و خریداران ، محبوب شده است. موتور کرکره برقی ساید می تواند با توجه به شرایط دهانه ، وزن آن و میزان تردد در مدل های مختلفی استفاده شود.

قطعات موتور کرکره برقی ساید

قطعات موتور کرکره برقی ساید

قطعات موتور کرکره برقی ساید متناسب با نوع خرابی موتور باید تعویض شود. اکثر قطعات موتور کرکره برقی ساید قابل تعویض می باشد و نیازی به تعمیر موتور نمی باشد. البته این موضوع جامع نیست و ممکن است در مواردی هم ، امکان تعمیر موتور کرکره برقی ساید وجود نداشته باشد.

در این بخش قصد داریم برخی از مطرح ترین قطعات موتور کرکره برقی ساید را بررسی کنیم. شما می توانید جهت خرید و ثبت سفارش قطعات موتور کرکره برقی ساید با ما تماس بگیرید.

برخی از مهمترین قطعات موتور کرکره برقی ساید عبارتنداز : 

  • پایه گیربکس موتور ساید
  • چرخ دنده خورشیدی صفحه پلیت موتور ساید
  • جعبه میکروسوئیچ موتور ساید
  • بوبین ترمز مس موتور ساید اهم بالا AC
  • چرخ دنده گرد ساده پایه گیربکس موتور ساید
  • چرخ دنده خاردار پایه گیربکس موتور ساید
  • چرخ دنده شش ضلعی پایه گیربکس موتور کرکره برقی ساید
  • کابل اتصال موتور به مدار فرمان
  • کلید سلکتور موتور ساید

چه زمان می توانیم خودمان تعمیر کرکره برقی را انجام دهیم؟

گاهی اوقات بروز بعضی مشکلات جزیی، باعث عدم عملکرد صحیح کرکره اتوماتیک می شود. رفع این مشکلات کار پیچیده ای نیست و از عهده خود شما برمی آید. از جمله این مشکلات می توان به موارد زیر اشاره کرد :

روش های تعمیر موتور کرکره برقی

  • تمام شدن باتری ریموت کنترل کرکره اتوماتیک
  • خرابی سنسور چشمی درب کرکره اتوماتیک
  • وجود مشکل در فرستنده کرکره
  • مسدود شدن مسیر کرکره اتوماتیک
  • شکستگی فنر کرکره اتوماتیک
  • عدم تنظیم حدمجاز پایین آمدن کرکره اتوماتیک
  • قفل درب کرکره برقی بصورت دستی
  • قطع برق و پریدن فیوز کرکره اتوماتیک

نکاتی که باید هنگام تعمیر کرکره برقی رعایت کنید

در این بخش قصد داریم برخی از مهمترین نکاتی که باید در تعمیر کرکره برقی مخصوصا در مورد تعمیر موتور کرکره برقی مدنظر قرار دهید را بررسی کنیم.

بررسی نوع موتور کرکره برقی

موتور های کرکره برقی به سه مدل موتور ساید، موتور توبولار و موتور سانترال تقسیم بندی می شوند. اگر در ساختمان یا مغازه شما کرکره برقی کار شده باید بدانید که نوع موتور استفاده شده در آن از کدام مدل از سه نوع مطرح شده است. ظاهر این سه نوع به طور کلی با هم متفاوت است.

دو مدل توبلار و ساید در کنار و بالای تیغه کرکره برقی نصب شده ولی باز هم تفاوت هایی در نصب دارند. موتور ساید با فاصله نسبت به لوله ای که کرکره برقی دور آن می گردد نصب می شود و موتور توبلار دقیقا داخل لوله نصب می شود و تنها انتهای موتور مشخص است. موتور سانترال به نسبت دو تای دیگر متفاوت تر می باشند و دارای از شفت و فنر می باشند که موتور وسط شفت یا لوله نصب می گردد.

تعمیر میکروسوئیچ کرکره برقی

UPS دار یا بدون UPS بودن رسیور کرکره

برخی موتورها از برق اضطراری بهره مند اند. پس دانستن اینکه موتور نصب شده برای کرکره برقی منزل یا مغازه از این آپشن استفاده میکند یا خیر یکی از مواردی است که می تواند در ایراد یابی و رفع عیب به ما کمک کند. پس اگر این مورد را نمی دانید باید به از اجرا کننده کارتان یا تعمیر کار کرکره برقی خود این مورد را سوال کنید.

 خرابی چشمی یا فتوسل کرکره برقی

این چشمی یا فتوسل هر کجا که باشد یکی از اولین متهمان خرابی و کار نکردن سیستم است. از کار افتادن چشمی، شکستن، قطع شدن سیم همه و همه باعث می شود که که این قطعه به درستی کار نکرده و کرکره از کار بیفتد.

تعمیر خرابی چشمی درب پارکینگ

خرابی ریموت

بسیار پیش آمده که مشتری تماس گرفته و می گوید کرکره اش کار نمی کند و اولین چیزی که ما و هر تعمیرکار دیگری میگوید این است که فقط با ریموت خودتان تست کرده اید؟ پس کی از اولین کارهایی که بعد از کار نکردن کرکره برقی می بایست انجام دهد این است که با یک ریموت دیگر امتحان کنید و در صورتی که کرکره برقی به کار افتاد باتری ریموت خراب را عوض کنید و در صورتی که هنوز کار نکرد اقدام به تعمیر و در نهایت تعویض ریموت نمایید.

خرابی باتری یا ups موتورهای کرکره برقی

این یکی از شایع ترین اتفاقاتی است که می افتد که بعد از فاسد شدن باتری Ups کرکره برقی، سیستم به طور کامل از کار افتاده یا درست کار نکند. این را هم باید بدانید که به طور کلی باتری های موتور کرکره برقی عمری در حدود دو سال دارند و می بایست تعویض شوند. راه های متوجه شدن خرابی در ups یا باتری این است که چراغ نشان دهنده شارژ شدن باتری هیچ موقع خاموش نشود و مدار کنترل همواره در حال شارژ باتری است. در صورتی که باتری کلا خراب شده و قابلیت دریافت شارژ ندارد. معمولا با تعویض باتری این مشکل برطرف می شود اما در مواردی نادرتر به طور کلی ups معیوب شده و باید تعویض گردد.

مرکز کنترل کرکره برقی

بررسی تعمیر موتور کرکره برقی

فراموشی در باز کردن قفل دستی از جا قفلی

امیدواریم این مورد را قفل از روبرو شدن با این مشکل خوانده باشید. اگر از قفل دستی استفاده می کنید همین الان از این لینک سفارش خرید جا قفلی هوشمند کرکره برقی را دهید. چرا که این مورد ممکن است به آسیب های زیادی در کرکره اتوماتیک بینجامد. جا قفلی های هوشمند باعث می شود که اگر قفل دستی به کرکره زده شده بود، سیستم به طور کلی کار نکند و فقط زمانی به کار بیفتد که قفل را باز کنیم.

به طور کلی فراموش نکنید که شما تعمیرکار کرکره برقی نیستید و اگر کرکره برقی طوری خراب شده باشد که نیاز به تعمیر داشته باشد حتما تعمیر آن را به ما بسپارید. 

 از کار افتادن موتور

یکی دیگر از دلایل خرابی و تعمیر موتور کرکره برقی از کار افتادن آن می باشد!

احتمال سوختن یا نیم سوز شدن موتور مخصوصا در مدل های توبولار بسیار زیاد است و ممکن است بعد باز کردن قفل متوجه شوید که موتور از کار افتاده که می بایست تعمیر یا تعویض شود.

از تنظیم خارج شدن میکروسوئیچ

این مورد نیز ممکن است اتفاق بیفتد. خوشبختانه احتمال از تنظیم خارج شدن کرکره برقی بیشتر از سوختن موتور است.

در یک سری موارد تعمیر موتور کرکره برقی فایده ای ندارد و شما باید آن را تعویض نمایید!

دلایل زیادی ما را به فکر ارتقا کرکره قدیمی، و تعویض آن با کرکره اتوماتیک می اندازد.

همان طور که می دانید، کرکره های قدیمی از نظر ایمنی و مقاومت، از سطح استاندارد و قابل اطمینانی برخوردار نیستند. این در صورتی است که کرکره های اتوماتیک بسیار ایمن طراحی و ساخته شده اند و سطح مقاومت بالایی برخوردارند.

همینطور کندی و سختی در حرکت کرکره های قدیمی، باز و بسته کردن درب کرکره بصورت دستی و سرصدای بیش از حد و همچنین عدم زیبایی در طراحی ظاهری از دیگر عوامل ترقیب کننده برای نصب کرکره اتوماتیک می باشد.

غر شدن تیغه اول و دوم کرکره

در صورت فراموشی باز کردن قفل دستی این مورد حتما اتفاق خواهد افتاد. تمام فشار موتور و کرکره پس از زدن ریموت به تیغه اول و دوم آمده و آن دو را دفرمه می کند و گاهی ممکن است آنها را از جا بکند. در این صورت می بایست یا با همان حالت کرکره کنار بیایید و یا سفارش دو عدد تیغه به عرض و رنگ کرکره برقی خود را بدهید.

چگونه کرکره برقی را داخل ریل کنیم

اگر این اتفاق افتاد و کرکره برقی از ریل خارج شد میبایست خونسردی خود را حفظ کرده و از یک نفر دیگر کمک بگیرید. با ریموت کرکره را تا بالاترین حد برده و آنگاه با  دو چهارپایه یا نردبان که قبلا تهیه کرده اید. یکی را سمت راست و یکی را سمت چپ کرکره گذاشته و هر دو نفر به بالای هر کدام از آنها روید. سیستم را خلاص کرده و آرام آرام آن را به سمت ورودی ریل هدایت کنید و پس از اینکه چند سانتیمتری وارد ریل شد دوباره سیستم را به حالت اتوماتیک برده و با ریموت کرکره را پایین بیاورید. مراحل پایین آوردن کرکره را استپ استپ انجام دهید تا در صورت بروز مشکل متوجه آن شوید. پس از این کار میکروسوئیچ ها را تنظیم کنید و سیستم را دوباره راه اندازی نمایید.

قطع شدن برق ورودی

در تعمیر موتور کرکره برقی قطع شدن برق ورودی را فراموش نکنید!

شاید باورتان شود اگر بگوییم بیش از 15 درصد از کار افتادن کرکره برقی به علت قطع شدن فیوز ورودی برق کرکره برقی است. پس یکی از اولین مواردی که باید چک شود برق ورودی ساختمان و اگر یک فیوز مجزا برای کرکره استفاده شده است چک کردن فیوز ورودی است که شاید او قطع شده باشد. 

موردی که باید به آن توجه شود این است که ممکن است قطع شدن فیوز به علت خرابی در موتور یا برد باشد و اگر پس از وصل کردن فیوز دوباره آن قطع شد باید علت را از موتور یا رسیور کرکره دانست.

تنظیم ریموت کرکره برقی

خرابی های رایج موتور کرکره برقی

در ادامه قصد داریم برخی از رایج ترین خرابی ها و راهکارهای رفع آن را بررسی کنیم.

  • دکمه پایین ریموت زده می شود ولی موتور کار نمی کند

راهکار : اشتباه در سیم بندی موتور – جابه جا کردن سیم ها

  • موتور کرکره برقی فقط در یک جهت کار می کند

راهکار : میکروسوئیچ در یک جهت بیش از حد چرخیده شده – باید در جهت عکس چرخیده شود 

  • توقف ناگهانی موتور 

راهکار : موتور گرم شده و سنسور دما عمل کرده – 15 دقیقه صبر کنید

  • موتور کار نمی کند یا آهسته کار می کند 

راهکار : بار سنگین بیش از تحمل موتور – نصب اشتباه – برق ورودی ضعیف هست 

  • موتور صدای نابهنجاری تولید می کند

راهکار : تیغه ها یا اتصالات کرکره برقی دچار مشکل شده – سیم پیچ یا گیربکس موتور مشکل دارد 

  • موتور کرکره برقی را نمی توان تنظیم کرد

ممکن است ایراد از شکستن یا دررفتن حلقه پلاستیکی باشد – میکروسوئیچ ها خراب شده 

  • با زدن ریموت ، موتور هیچ حرکتی نمی کند

ممکن است مشکل از ریموت باشد – ارتباط موتور با مدار فرمان قطع شده – مدار فرمان ایراد داره – موتور ایراد داره 

خرابی های رایج موتور کرکره برقی
شرکت آویژه در
تیم تحریریه آویژه

این مقاله به کوشش اعضای تیم تحریریه آویژه تولید شده است. امیدواریم بتوانیم در ارتقای اطلاعات در زمینه صنعت درب اتوماتیک و تاسیسات گامی کوچک برداشته باشیم.

مقالات مرتبط

آموزش نصب مدار جک پارکینگ
راهنمای نصب

آموزش نصب مدار فرمان جک پارکینگ

زمان مطالعه: 6 دقیقه مراحل نصب مدار فرمان جک پارکینگ به چه صورتی انجام می گیرد ؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی تخصصی انواع مدل های مدار فرمان جک پارکینگ همراه با آموزش نصب بپردازیم. البته با توجه به تنوع مدلها و برندهای موجود در بازار ، آموزش تمامی مدل ها به هیچ وجه امکان پذیر نیست.

توضیحات بیشتر »
باکس کرکره برقی
راهنمای نصب

نصب باکس کرکره برقی در مشهد – نصب کاور موتور کرکره برقی مشهد

زمان مطالعه: 4 دقیقه در این مقاله قصد داریم با انواع مدل های باکس کرکره برقی و لزوم استفاده از آن بپردازیم. باکس کرکره برقی چیست ؟ باکس کرکره برقی یکی از اجزای اصلی کرکره برقی به حساب نمی آید و به عنوان یکی از راهکارهای مناسب جهت پوشش و محافظت از کرکره برقی در برابر سرقت و آسیب

توضیحات بیشتر »
نصب کرکره برقی مشهد
راهنمای نصب

نصب کرکره برقی مشهد

زمان مطالعه: 7 دقیقه نصب کرکره برقی مشهد با چه قیمتی انجام می شود؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی مهمترین نکات نصب کرکره برقی و آموزش نصب کرکره برقی بپردازیم. البته این نکات صرفا برای همکاران و نصابان کرکره برقی تهیه نشده و برای افرادی که قصد خرید کرکره برقی را دارند می تواند مفید باشد. هنگام

توضیحات بیشتر »

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا