تنظیمات درب اتوماتیک شیشه ای

تنظیمات-درب-اتوماتیک-شیشه-ای

جهت دسترسی سریع تر به محتوای صفحه می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

فهرست مقاله

زمان مطالعه: 6 دقیقه

تنظیمات درب اتوماتیک شیشه ای چگونه است؟ 

درب اتوماتیک شیشه ای یکی از بهترین درب هایی است که شما می توانید در مکان های عمومی و پر رفت و آمد از آن استفاده کنید. اما این درب ها یک سری تنظیمات اولیه دارند که اگر آن ها را به درستی انجام دهید دیرتر خراب می شوند. 

راهنمای تنظیمات درب اتوماتیک شیشه ای

در این مقاله می خواهیم شما را در تنظیمات درب اتوماتیک شیشه ای راهنمایی کنیم. با آویژه در تا انتها همراه باشید.

درب های اتوماتیک شیشه ای نیاز به سنسوری دارند که تشخیص دهد چه زمانی درب باید باز شود. در ابتدا سنسور حرکت را تشخیص می دهد، سپس سیگنالی را به مکانیسم بُرد می فرستد. پس از دریافت آن سیگنال، مکانیسم درب را باز می کند.

راهنمای تنظیمات درب اتوماتیک شیشه ای

مشکلات و عیوب مختلفی برای درب اتوماتیک شیشه ای ممکن است ایجاد شود ولی شایع ترین آنها به شرح ذیل می باشد :

  • مشکل در هنگر
  • خرابی چشمی : در هنگام باز و بسته شدن فرمان به موتور داده نمی شود.
  • افتادگی کامل یا متوقف شدن لت های (یکی یا هر دو لت) درب
  • خراب شدن و از کار افتادگی ریموت
  • خرابی سنسور : در این حالت سنسور حساس شده و با حرکت هر چیزی بی دلیل باز و بسته می شود. این حرکت مداوم نه تنها آزار دهنده است بلکه باعث ایجاد مشکل در سایر قطعات درب می شود.

عیب یابی درب اتوماتیک شیشه ای

کارشناس برای تنظیمات درب اتوماتیک شیشه ای در ابتدا برق درب را چک می کند. برای این کار منبع تغذیه را چک می کند. زیرا خرابی و مشکلات قطعاتی از جمله سنسور ، موتور و چشمی به منبع تغذیه مربوط می شود. در برخی موارد ممکن است سیم از مدار خارج شده و قطع شده است که ممکن است به دلیل نصب اولیه نادرست باشد. در صورتی که مشکل از منبع تغذیه نباشد باید قطعاتی که دچار خرابی شده اند تعویض گردد.

درب اتوماتیک شیشه ای قابلیت تنظیم دارد و لازم است وابسته به میزان تردد، مجدد اقدام به تنظیم آن ها کرد. به عنوان مثال ممکن است برخی از قطعات آن ها از مدار اصلی خود خارج شوند و یا لت های در نیازمند ریگلاژ دوباره باشند که لازم است مجدد به تنظیمات اولیه بازگردند.

یا ممکن است متوجه شوید که درب در زمان مناسب فرمان باز و بسته شدن را صادر نمی کند و یا در هنگام باز و بسته شدن، ضربه می زند. گاهی دلیل این موضوع حساسیت بالای سنسورهای درب می باشد که با هر حرکت کوچکی، سنسورهای درب شروع به کار می کنند که ممکن است در طولانی مدت، ضمن تاثیر منفی بر کارایی درب، به موضوعی آزار دهنده نیز تبدیل شود گاهی نیز به دلیل قطعی مکرر برق ممکن است این تنظیمات دچار اختلال شوند.

تنظیم مجدد درب اتوماتیک نیازمند این است که شما ابتدا عیب درب را شناسایی کنید و متوجه شوید مشکل از کدام قسمت است و سپس اقدام به تنظیمات درست آن بخش نمایید. فراموش نکنید که تنظیمات اشتباه می تواند منجر به ایجاد مشکلات بزرگ تر شود و حتما لازم است در این زمینه از متخصصان کمک بگیرید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان آویژه در با شما زیر تماس بگیرید.

اگر درب اتوماتیک شیشه ای باز نشد ممکن است به دلایل مختلف باشد از جمله:
• ممکن است واحد محرک مانند سنسور یا خرابی چشمی درب اتوماتیک شیشه ای دچار خطاهای الکتریکی یا مکانیکی شده باشد.
• یک خطا در نرم افزار سنسور حرکتی وجود داشته باشد.
• درب به نرمی یا همان طور که انتظار می رود باز و بسته نمی شود.

در درب های اتوماتیک مدرن امروزی از سنسورهای مادون قرمز و رادار (داپلر) استفاده می شود.باید در همه درب های اتوماتیک شیشه ای استاندارد ایمنی BS EN 16005 باید نصب و رعایت شوند.

چگونه تنظیمات درب اتوماتیک شیشه ای خود را به حالت عادی برگردانم؟

اگر درب های اتوماتیک شیشه ای به درستی کار نمی کنند، برق را خاموش کرده و سیستم اتوماتیک را مجدد راه اندازی کنید و بعد از پنج تا ده ثانیه دوباره آن را روشن کنید. درب با تنظیم مجدد ریست شده و به حالت عادی بازمی گردد. در این حالت درب ها بسیار آهسته باز و بسته می شوند.

نحوه ریست کردن درب اتوماتیک شیشه ای

برای تنظیمات درب اتوماتیک شیشه ای و بازگرداندن آن به تنظیمات اولیه (تنظیمات پیش فرض کارخانه) :
• ابتدا برق را خاموش کنید.
• دکمه “SERV” را روی بُرد فشار داده و نگه دارید.
• دوباره برق را روشن کنید، تا زمانی که فرآیند راه اندازی شروع به اجرا شود.
• دکمه “SERV” را آزاد کنید.

یکی از رایج ترین مشکلاتی که استفاده کنندگان از درب های شیشه ای با آن مواجه هستند، سرعت باز و بسته شدن درب می باشد. در هنگام نصب درب، تنظیمات پیش فرضی برای درب های اتوماتیک شیشه ای در نظر گرفته می شود که می توانید متناسب با نیاز خود تنظیمات آن را تغییر دهید.

تنظیمات چشمی درب اتوماتیک شیشه ای

ابتدا به این نکته توجه فرمایید که چشمی ها از هر نوعی که باشند دارای دو قطعه به نام‌ فرستنده و گیرنده می باشد . بین این دو قطعه با توجه به مدل چشمی ، نوع خاصی از امواج مانند مادون قرمز و امواج ماکروویو منتقل می‌شود. در هر زمانی که این انتقال موج توسط وجود مانع و یا وجود تردد از درب ساختمان قطع شود، بلافاصله درب به صورت خودکار باز می‌شود و بعد از گذشت چند ثانیه با توجه به برنامه‌ای که برای سیستم تعریف شده است در صورت عدم وجود تردد، لت های متحرک به صورت اتومات بسته می‌شوند. این فرآیندی است که نحوه کارکرد درب‌های شیشه ای برقی را توصیف می‌کند. در نتیجه می‌توان گفت وجود چشمی در دربهای هوشمند با کیفیت در کارکرد کلی درب بسیار با اهمیت است وباعث افزایش طول عمر درب می شود

اصول طراحی درب اتوماتیک به گونه ای است که درب قبل از ورود افراد و در فاصله ی بیشتری از آنها باز می شود، برای اینکار از باید از سنسورهای مایکروویو استفاده کرد، این سنسورها به شکل نیم دایره می باشند و در بالای درب قرار داده می شوند همچنین برای اینکه فرد وقتی در بین لت ها می باشد درب بسته نشود از چشمی های جانبی استفاده می کنند.

چشمی درب های اتوماتیک این وظیفه را بر عهده دارد که جهت باز و بسته شدن درب برای موتور فرمانی ارسال کنند . گاها با به هم ریختن تنظیمات چشمی ، درب برقی برای تمام افرادی که از پیاده رو در حال حرکت هستند باز و بسته می شود ، این موضوع این هشدار را میدهد که پیکر بندی چشمی درب اتومات نیاز به تنظیمات مجدد دارد ، در غیر این صورت آسیب جدی به موتور وارد می شود.

قابل ذکر است که با توجه به محل نصب درب برقی می توان از چشمی های متفاوتی استفاده کرد ، معمولا برای فروشگاه هایی که در پیاده رو قرار دارند و افراد زیادی از جلوی آن عبور می کنند از چشمی های خطی استفاده می شود بدین ترتیب درب فقط برای افرادی قطعا قصد ورود به فروشگاه را دارند باز می شود

جهت تنظیم چشمی درب برقی باید ، درب سنسور باز شود و ولوم یا پتانسومتر را تنظیم کرد با این کار می توان حساسیت درب را با توجه به موقعیت مکانی و کاربری درب ، کاهش و یا افزایش داد

بنابراین هرچه شدت سرعت پتاسیومر را بالا ببریم حساسیت چشمی نیز بیشتر شده و سرعت عمل آن نیز افزایش پیدا می‌کند. البته همیشه بالابردن حساسیت و سرعت عمل چشمی مناسب نمی باشد چرا که با عبور هر شخص از مقابل درب، لت ها باز می شود و بدین ترتیب استهلاک بالا می رود که در نهایت موجب خرابی درب و طول عمر کوتاه آن می شود . به همین دلیل معمولا سرعت را در حالت متوسط تنظیم می‌کنند.

تنظیمات درب اتوماتیک شیشه ای چگونه است؟

قطعه ی دیگری با نام چشمی مادون نیز در سنسور وجود دارد وظیفه ی این قطعه تعیین محدوده جهت باز و بسته شدن لت ها می باشد ، با استفاده از این قطعه می توان دامنه ی محدوده را در اماکنی که تردد زیاد است محدود کرد و یا در مکانی دیگر همچون دانشگاه ، تالار و بیمارستان ها دامنه را افزایش داد.

مواقع نیاز به تنظیمات درب اتوماتیک شیشه ای

  • مشکل در هنگر
  • خرابی چشمی : در هنگام باز و بسته شدن فرمان به موتور داده نمی شود ، بی دلیل باز و بسته می شود
  • افتادگی کامل یا متوقف شدن لت های (یکی یا هر دو لت) درب
  • خراب شدن و از کار افتادگی ریموت
  • شل شدن تسمه ها
  • عدم کارکرد صحیح موتور
  • مشاهده آلارم خرابی بر روی صفحه نمایش مرکز کنترل
  • درب باز شده و بسته نمیشود و بالعکس
  • درب دیر باز میشود باید خیلی به درب نزدیک شد تا در باز شود 
  • با ریموت درب اتوماتیک باز نمیشود .
شرکت آویژه در
تیم تحریریه آویژه

این مقاله به کوشش اعضای تیم تحریریه آویژه تولید شده است. امیدواریم بتوانیم در ارتقای اطلاعات در زمینه صنعت درب اتوماتیک و تاسیسات گامی کوچک برداشته باشیم.

مقالات مرتبط

آموزش نصب مدار جک پارکینگ
راهنمای نصب

آموزش نصب مدار فرمان جک پارکینگ

زمان مطالعه: 6 دقیقه مراحل نصب مدار فرمان جک پارکینگ به چه صورتی انجام می گیرد ؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی تخصصی انواع مدل های مدار فرمان جک پارکینگ همراه با آموزش نصب بپردازیم. البته با توجه به تنوع مدلها و برندهای موجود در بازار ، آموزش تمامی مدل ها به هیچ وجه امکان پذیر نیست.

توضیحات بیشتر »
باکس کرکره برقی
راهنمای نصب

نصب باکس کرکره برقی در مشهد – نصب کاور موتور کرکره برقی مشهد

زمان مطالعه: 4 دقیقه در این مقاله قصد داریم با انواع مدل های باکس کرکره برقی و لزوم استفاده از آن بپردازیم. باکس کرکره برقی چیست ؟ باکس کرکره برقی یکی از اجزای اصلی کرکره برقی به حساب نمی آید و به عنوان یکی از راهکارهای مناسب جهت پوشش و محافظت از کرکره برقی در برابر سرقت و آسیب

توضیحات بیشتر »
نصب کرکره برقی مشهد
راهنمای نصب

نصب کرکره برقی مشهد

زمان مطالعه: 7 دقیقه نصب کرکره برقی مشهد با چه قیمتی انجام می شود؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی مهمترین نکات نصب کرکره برقی و آموزش نصب کرکره برقی بپردازیم. البته این نکات صرفا برای همکاران و نصابان کرکره برقی تهیه نشده و برای افرادی که قصد خرید کرکره برقی را دارند می تواند مفید باشد. هنگام

توضیحات بیشتر »

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا