نکات خرید آرام بند

معرفی نکات خرید آرام بند

جهت دسترسی سریع تر به محتوای صفحه می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

فهرست مقاله

زمان مطالعه: 7 دقیقه

نکات خرید آرام بند چیست؟ در هنگام خرید آرام بند باید به چه مواردی دقت کنیم؟ 

شاید قبل از خواندن این مقاله اگر در مورد نصب آرام بند درب ساختمان صحبتی می شد به گمان خودتان با مراجعه به اولین کلید سازی پروژه خرید و نصب آرامبند تان تمام شده بود و سالیان سال از بسته شدن اتوماتیک بی دردسر درب نفررو ساختمان لذت خواهید برد. اما باید بدانید که این خیال باطلی خواهد بود و در بهترین شرایط صاحب یک آرام بند خواهید شد که زمستانها باید به درب چشم بدوزید که آیا درب واقعا بسته میشود یا خیر و در تابستان از سرعت بسته شدن درب شگفت زده شوید!

نکات خرید آرام بند

برای اینکه با این مشکلات مواجه نشید باید نکات خرید آرام بند را بدانید! پس تا انتهای این مقاله با آویژه در همراه باشید. 

آشنایی با نکات خرید آرام بند

قبل از اینکه نکات خرید آرام بند را بدانید بهتر است کاربردهای اساسی آن را ببینید: 

  • بسته شدن درب بر عهده آرام بند است و قطعا امنیت ساختمان بالا خواهد رفت.
  • از ایجاد صدا در زمان بسته شدن درب جلوگیری میکند.
  • برای درب های ورودی موجبات صرفه جوی در انرژی دارد.
  • باعث بسته شدن درب های ضد حریق است که از نفوذ آتش جلوگیری میکند.

از مهم ترین نکات خرید آرام بند، وزن آرام بند می باشد! مورد بعدی هم که اهمیت دارد استفاده از قفل برقی است!

قفل های جدیدی که به قفل برقی مشهورند سیستم یکپارچه ای از خود قفل و مگنت دارند که آنها را از سیستم سنتی قفل و کشنده عاری می سازد. راحتترین راه شناخت قفل برقی از قفل های سنتی این است که روی قفل برقی کلیدی برای آزاد کردن زبانه وجود دارد در صورتی که در قفلهای سنتی این عمل با کشیدن زبانه به عقب انجام می پذیرفت.

در مورد وزن آرام بند: 

یکی از موارد مهم در هنگام خرید آرام بند توجه به وزن و جنس دربی است که آرام ‌بند به آن متصل می‌شود. اگر شما برای درب سنگین از آرام‌بند سایز کم (مناسب برای درب‌های سبک) استفاده کنید، جک تحمل وزن درب را نداشته و به‌سرعت خراب می‌شود. حتی ممکن است توانایی بستن درب را نیز نداشته باشد و بالعکس درصورتی‌ که برای درب‌های سبک از آرام ‌بندهای سایز بالا (مناسب برای درب‌های سنگین) استفاده نمایید، چون قدرت پمپ آرام‌بند زیاد است درب با شدت زیادی بسته شده و در درازمدت درب و چارچوب هر دو آسیب می‌بینند.

آرام‌ بندها از لحاظ نحوه عملکرد جک آرام بند به سه دسته یک زمانه، دو زمانه و سه زمانه تقسیم می‌شوند. آرام‌بندهای یک زمانه که از قدیمی‌ترین مدل‌ها هستند برای بستن آرام درب استفاده می‌شوند و قابل تنظیم نیستند.

آرام‌بندهای دو زمانه، همان‌طور که از نامشان پیداست درب را در دو مرحله می‌بندند. مثلاً درب ابتدا با سرعت مشخص تا زاویه ۳۰ درجه آورده شده و بعد از مکثی کوتاه مجدداً با سرعتی بیش‌تر به طور کامل بسته می‌شود. این آرام‌بندها برای استفاده در انواع درب‌های ضد حریق، درب‌های ساختمانی، درب‌های شیشه‌ای مغازه‌ها و دکور مناسب هستند.

آرام بند درب سه زمانه، جدیدترین نوع آرام ‌بند است. مکانیزم اصلی این مدل درست مانند سری دو زمانه است با این تفاوت که برای درب‌هایی با قفل برقی طراحی شده است. مکانیزم قفل‌های برقی به صورتی است که برای بسته شدن لازم است تا درب به میزان لازم به چارچوب نزدیک شده و با یک فشار نسبتاً زیاد بسته شود.

آرام بند ها  را از لحاظ مکانیزم می توان به سه دسته تک سرعته، دو سرعته و سه سرعته تقسیم نمود. که تفاوت قیمتی معناداری باهم دارند تا جایی که آرام بند های سه سرعته گاهی تا چهار برابر بالاتر از مدل های دو سرعته قیمت گذاری می شوند. اما اینکه آیا این قیمت بالاتر دلیل این است که جنس بهتری خریداری کرده اید نمی شود چرا که ممکن است شما آرام بند را برای درب چوبی خواسته اید که مدل های سه سرعته برای درب چوبی کارایی ندارد.

در آرام ‌بند سه زمانه این زاویه تنظیم می‌شود تا با رسیدن به آن، فشار بیشتری به درب برای بسته شدن وارد شود به همین دلیل برای درب‌هایی که دارای قفل برقی هستند، این نوع آرام بند بیشتر پیشنهاد می‌شود.

برای اطلاع بیشتر در مورد خرید آرام بند می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

از جمله موارد دیگری که در نکات خرید آرام بند نقش دارد: 

آرامبند های مخصوص درب های فلزی با وزن های سبک و نیمه سنگین با شماره 3 و 4 مشخص میشوند که درب هایی را با وزن های 60 تا 100 کیلوگرم جا به جا میکند. قدرت بالای این نوع آرام بند ها در هنگام بستن در صورت عدم شناخت وزن دقیق درب ساختمان و یا اداره باعث ایجاد آسیب یا بسته نشدن درب ساختمان یا محیط تجاری و اداری شما میشود. این مدل آرامبند ها با تونایی گسترده در رده محصولات قیمت مناسب قرار میگرد. ساخت جک درب نفر در این اوزان به صورت هیدرولیکی است تا در صورت قرار گیری در شرایط دمایی مانند سرما و گرما دچار تغییر در میزان سرعت و زدن ضربه نهایی نشود و با همان قدرت قبلی به ارائه کارکرد های خود بپردازد.

ویژگی های بهترین آرام بند

درب فلزی های سنگین در راستای درب های لوکس و بسیار قیمتی قرار میگرند به همین دلیل آرامبند های این مدل درب ها بسیار گران قیمت و پر قدرت میباشند و نیاز به هرگونه سوزاندن انرژی زیاد توسط نیروی انسانی را از بین میبرد. عدد در نظر گرفته شده برای این نوع 5 میباشد تا درب هایی با وزن 150 کیلوگرم را بدون هیچگونه مشکلی را ببندد. تعداد زمان های جک درب به صورت دو زمانه و سه زمانه میباشد که نسبت به نوع ابزار های جانبی نصب بر روی انتخاب میشود.

نکته بسیار مهم در انتخاب این آرام بند این است که اگر از وزن زیاد درب نفررو مطمئن نیستید می توانید از کارشناسان این امر بهره بگیرید، چرا که در صورت انتخاب اشتباه این نوع آرام بند برای درب نیمه سنگین، ساکنین کم توان تر مانند کودکان و سالمندان در باز نمودن درب به مشکل بر می خورند و مجبور به تعویض آرام بند خواهید شد.

مخفی بودن یا نبودن یکی دیگز از نکات خرید آرام بند است.

نود درصد آرام‌ بندهای موجود در بازار از نوع آشکار هستند که با بسته شدن در بالای درب به‌ راحتی دیده می‌شوند. اما در برخی موارد بسته به التزام کار و نیازهایی مانند زیباتر بودن محل، نبود فضا در بالای درب و دست‌وپاگیر بودن نصب این مدل‌ها، از آرام‌بندهای مخفی یا توکار استفاده می‌شود.

هرچند این مدل‌ها زیبایی بیشتری دارند انتخاب آرام بند باعث زیبایی می‌شود. اما باید بدانید که قدرت مانور و تنظیمات دهی مدل‌های روکار را نداشته و تقریباً ساده هستند.

گارانتی محصول را جزء یکی از مهم ترین نکات خرید آرام بند بدانید! 

در هنگام انتخاب و خرید آرام بند، حتماً به برند و گارانتی محصول توجه ویژه‌ای داشته باشید. باتوجه ‌به اهمیت و عمر آرام‌ بندها، خرید محصول بی‌نام ‌و نشان و بدون گارانتی معتبر کار عاقلانه‌ای نیست. حتماً در هنگام خرید از اصالت کالا، گارانتی معتبر و کیفیت آرام ‌بند انتخابی اطمینان حاصل نمایید.

آویژه در شرکتی است که برای خرید و نصب آرام بند به شما گارانتی و ضمانت می دهد.

تولید کنندگان آرام بند برای اینکه مصرف کننده محصولی متناسب با درب ورودی خود خریداری کند آرام بند هایشان را با نمره های 1 تا 5 عرضه نموده اند. البته برخی هم نمره های اختصاصی خود را دارند که می بایست دید آن نمره چه رنج وزن دربی را پوشش می دهد.

نمره یک: برای تجهیز سبک ترین درها به آرام بند باید از نمره یک این محصول استفاده شود. وزنی حدود 20 تا 35 کیلوگرم در محدودی قدرت آرام بند های شماره 1 است که می تواند شامل درب های چوبی داخلی برای ساختمانها باشد.

نمره 2: آرام بند های شماره دو نیز برای درهای چوبی و یا دربهای ضد حریق استفاده شده که وزنی بین 35 تا 45 کیلوگرم دارند.

نمره 3: پرفروشترین مدل آرام بند همین شماره 3 است که برای درهای فلزی قابل استفاده می باشد. محدوده پوشش دهی وزنی این شماره از 45 تا 65 کیلوگرم است که در برخی مدل ها تا 80 کیلو گرم را نیز پاسخ میدهد. این شماره در مدل های دو سرعته و سه سرعته قابل خریداری می باشد.

شماره 4: خیلی از کمپانی ها آرام بند شماره 3 خود را تا 80 کیلو و نمره 4 را تا 120 کیلو تقسیم بندی می کنند و نمره 4 را پر قدرترین آرام بند خود می دانند. اما برخی دیگر شماره سه را تا 65 کیلوگرم و شماره چهار را تا 85 کیلوگرم تقسیم بندی کرده اند. پس قبل خرید حتما از فروشنده مشورت بگیرید. این مدل نیز در دو نوع دو و سه زمانه قابل خریداری است.

شماره 5: به اتفاق همه ی شرکت ها آرام بندی قوی تر از شماره 5 ندارند که در حدود 120 کیلوگرم و شاید کمی بیشتر قدرت دارد. این نمره هم در مکانیزم 2 و سه سرعته در بازار وجود دارد.

آرام بند دوزمانه بهتر است یا سه زمانه؟ 

نوع کرکرد آرامبند دو زمانه به این صورت است که با باز نمودن کامل درب یک بار در همان ابتدای بسته شدن درب ثانیه ای توقف می کند و دوباره شروع به بسته شدن خواهد کرد و تقریبا در 30 سانیمتری انتهای کار یک توقف دیگر کرده و در نهایت با یک سرعت ثابت که قابل تنطیم است درب را می بندد. بسیار عالی تا اینجای کار این یک سیستمی کار آمد است که به راحتی درب هایی با قفل های سنتی را که از قفل و زنجیر استفاده می کنند می بندد اما اشکال زمانی رخ می دهد که ما بخواهیم از قفل برقی یا به اصطلاح کله گاوی استفاده نماییم.

قفل برقی به علت مکانیزم یکپارچه ای که دارد دارای یک فنر قوی است که میبایست فشرده شده تا مسلح شده و با تحریک مگنت یا فشرده شدن دکمه روی قفل درب را باز کند. این فنر در انتهای کار درب و موقع بسته شدن درب مسلح می شود، یعنی جایی که آرامبندهای دو زمانه می خواهند درب کمترین سروصدا را ایجاد نمایند و نتیجه این می شود که یا درب بسته نمی شود و یا می بایست سرعت انتهایی آرامبند را آنقدر زیاد کرد که با ضربه این فنر فشرده شده و درب بسته شود. خب باالطبع ممکن است سروصدای زیادی ایجاد شود.

راه حل این مشکل استفاده از آرام بندهای سه زمانه می باشد. این نوع آرام بند ها بجز بهره گیری از تمام قابلیتهای آرامبندهای دو زمانه که بیان شد در انتهای کار یک فشار نهایی به درب خواهد آورد تا مطمئنا درب با هر قفل برقی ای که می خواهد باشد بسته شود.

اگر نیاز به تعمیر آرام بند دارید با ما تماس بگیرید.

شرکت آویژه در
تیم تحریریه آویژه

این مقاله به کوشش اعضای تیم تحریریه آویژه تولید شده است. امیدواریم بتوانیم در ارتقای اطلاعات در زمینه صنعت درب اتوماتیک و تاسیسات گامی کوچک برداشته باشیم.

مقالات مرتبط

خرید درب اتاق سرور
راهنمای خرید

راهنمای خرید درب اتاق سرور

زمان مطالعه: 5 دقیقه خرید درب اتاق سرور به چه منظوری انجام می شود؟ درب اتاق سرور چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ در این مقاله قصد داریم به ماهیت درب اتاق سرور و ویژگی های اصلی آن بپردازیم. درب اتاق سرور چیست ؟ درب اتاق سرور از جمله درب هایی می باشد که باید دارای امنیت بالایی باشد.

توضیحات بیشتر »
معرفی انواع پرده هوا
راهنمای خرید

انواع پرده هوا – بهترین پرده هوا

زمان مطالعه: 5 دقیقه انواع پرده هوا کدام است؟ چگونه می توانیم بهترین نوع پرده هوا را انتخاب کنیم؟ در این مقاله قصد داریم انواع پرده هوا را بررسی کنیم و بهترین پرده هوا را به شما معرفی کنیم. اگر یک رستوران دارید یا یک مرکز تجاری هستید یا یک دفتر کار و یک کارخانه که برای سالن تولید

توضیحات بیشتر »
راهنمای خرید

4 نکته خرید پنجره upvc

زمان مطالعه: 4 دقیقه پنجره upvc یکی از مهم ترین چیزهایی است که باید در هنگام ساختمان سازی به آن توجه داشته باشید.  پنجره‌های UPVC یک نوع پنجره با فریم از جنس UPVC (پلی وینیل کلراید) هستند. این نوع پنجره‌ها از موادی سبک و مقاوم به نام UPVC ساخته می‌شوند که دارای خواص عایق حرارتی و صوتی مطلوبی می‌باشد.

توضیحات بیشتر »

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا