ویلچر سی پی

راهنمای خرید ویلچر سی پی

جهت دسترسی سریع تر به محتوای صفحه می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

فهرست مقاله

زمان مطالعه: 7 دقیقه

ویلچر سی پی چیست و چه کاربردی دارد؟ ویلچر CP از ابزارهای متحرک حرکتی برای بیماران فلج مغزی غیر اورژانسی است.  گزینه‌های طراحی و ویژگی‌های متعددی برای انتخاب وجود دارد، اما دو نوع اساسی وجود دارد. ویلچر دستی و الکتریکی.

در این مقاله می خواهیم شما در خرید ویلچر سی پی راهنمایی کنیم. با ما تا انتها همراه باشید. 

ویژگی های ویلچر سی پی

آشنایی با ویلچر سی پی

قبل از اینکه با ویلچر سی پی آشنا شوید بهتر است مفهوم فلج مغزی را بدانید. 

گروهی از اختلالات حرکتی دایم در سیستم عصبی ولی غیر پیشرونده هستند که به دلیل ناهنجاری‌های مادرزادی یا اسیب‌های وارده بر مغز در مراحل اولیه تکامل ایجاد می‌گردند. تعدادی از اینان فقط نقص حرکتی دارند و اختلال دیگری ندارند ولی در سایر بیماران علایم احتمالی همراه این اختلالات، مشکلات یادگیری، شنیدن، دیدن و تشنج است. وضعیت هوش بسته به محل آسیب متغیر است و بعضی از این کودکان از نظر هوشی با استعدادند. فلج مغزی دارای چندین نوع متفاوت است:

  1. اسپاستیک (Spastic)، شایعترین نوع که ۷۰ تا ۸۰ درصد موارد را شامل می‌شود در اثر آسیب به نورون‌های حرکتی فوقانی در مسیر پیرامیدال ایجاد می‌شود گاهی دو طرفه‌است حداقل با دو مورد از موارد زیر مشخص می‌شود: الگوی حرکتی غیرطبیعی، افزایش تون(tone) عضلات، رفلکس‌های پاتولوژیک مانند بابنکس و هیپررفلکسی
  2. آتاکسیک (Ataxic)، در کمتر از ۵ درصد موارد مشاهده می‌شود به علت آسیب مخچه روی می‌دهد و مشخصات آن عبارت است از وضعیت (posture) غیرطبیعی و فقدان هماهنگی منظم عضلات و یا هر دو
  3. دیس کینتیک (Dyskinetic)، ده تا پانزده درصد موارد را تشکیل می‌دهد مشخصه آن الگوهای حرکتی غیرطبیعی و حرکات بدون اراده، کنترل نشده و راجعه‌است
  4. هیپوتونیک(Hypotonic)
  5. ترکیبی از انواع فوق

فلج مغزی می تواند کل بدن را درگیر یا تنها به یک عضو محدود شود که به دلیل ناهنجاری های مادرزادی یا آسیب های وارده به مغز در مراحل اولیه تکامل جنین ایجاد می گردد.
اکثر اطفال مبتلا به فلج مغزی انقباضی هستند. به این معنی که ماهیچه های آن ها سفت هستند ، در نتیجه حرکات آن ها دشوار می باشد.
ویلچر سی پی انواع مختلفی دارد و هرکدام دارای کاربردهای مختلفی می باشند.

بیماری فلج مغزی ممکن است در هر سنی رخ دهد یعنی هم کودکان و هم بزرگسالان به آن دچار می شوند. بنابراین ویلچر فلج مغزی هم در انواع مختلف وجود دارد.

انواع مدل های ویلچر سی پی

ویلچر های سی پی cp ویلچر های بسیار مخصوصی هستند برای افرادی که دارای فلج مغزی میباشند که تعادل در حرکات سر و بدن و پای خود را ندارند. این ویلچر ها با داشتن تکیه گاه سر به کنترل کردن حرکات سر کمک میکند. و با داشتن تکیه گاه های کناری ویلچر حرکات بدن را کنترل میکند و همچنین داشتن ساپورت پا که میتواند حرکات پای بیمار را کنترل کند. این ویلچر ها به صورت تاشو میباشد جاپایی و زیردستی متحرکی دارند و روی نشیمنگاه های آن کمربند ایمنی تعبیه شده است. نشیمنگاه این ویلچر ها در دو سایز 38 و 44 برای افراد نوجوان و بزرگسال طراحی شده است.

نگهداری از یک کودک مبتلا به فلج مغزی نیازمند تجهیزاتی است که به والدین کمک کند تا هرچه بهتر و آسان تر بتوانند از فرزند دلبند خود مراقبت نمایند.
ویلچر فلج مغزی یا ویلچر سی پی نمونه ای از این تجهیزات است که در طراحی و ساخت آن ، تمامی شرایط این عزیزان مدنظر گرفته شده و هدف از تولید آن کمک به وضعیت جسمانی طفل می باشد.

انواع ویلچر سی پی شامل: 

  • ویلچر سی پی اطفال 958 :

    ویلچر سی پی 959L دارای پدهای کنترل کننده ناحیه پهلو و ران می باشد. همچنین برای کنترل گردن طفل نیز دارای پد و کمربند ایمنی می باشد تا حالت گردن ، حفظ شود. بر روی دسته و چرخ عقب این ویلچر ، کنترل ترمز قرار گرفته است تا به راحتی بر روی حرکت آن نظارت داشت

  • ویلچر فلج مغزی کودکان
  •  ویلچر سی پی بزرگسال
  • کالسکه سی پی کودکان
  • ویلچر فلج مغزی مسافرتی
  •  ویلچر C.P سایز 36 تا 43 و میز غذا ویلچر سی پی

آویژه در انواع ویلچرهای  cp را برای کلیه گروه های سنی درگیر با این بیماری فراهم نموده تا از سختی شرایط جسمی این توانیابان نازنین کاسته شود و آرامش و آسوده خیالی را برای خانواده های ایشان در حین مراقبت از توانیابان سی پی به ارمغان آورد.

خرید ویلچر پی سی

ویلچر دستی باید توسط کاربر یا توسط فرد دیگری تحت فشار قرار گیرد، در حالی که ویلچر الکتریکی، دارای موتور است. ویلچر ساده دستی یک گزینه مقرون به صرفه تر است، اما به قدرت بالای بدنی برای حرکت آن‌ها نیاز است. انواع مختلف ویلچر دستی وجود دارد از جمله:

  • ویلچرهای فیکس و سخت: این ویلچرها غیرتاشو هستند و فضای بیشتری نیز فراهم نمی‌کنند. با این حال، آن‌ها اغلب سبکتر از صندلی‌های دیگر هستند و نیاز به نگهداری کمتر دارند.
  • ویلچرهای تاشو: ویلچر قاب تاشو برای صرفه‌جویی در فضا و برای جاسازی راحت استفاده می‌شوند. این مدل‌ها اغلب سنگین‌تر از ویلچرهای فیکس غیر تاشو هستند و متناسب با نیازهای خاص بیمار قابل تنظیم نیستند.
  • ویلچر راحتی: نام این ویچلر نشان می‌دهد، که این ویلچر اجازه می‌دهد تا راحتی بیشتر برای کاربر فراهم شود. این ویلچر‌ها در قاب مشابه ویلچرهای تاشو هستند، اما معمولا نیاز به نگهداری بیشتری دارند.

ویلچر برقی گران‌تر است، اما برای کسانی که توانایی حرکت دادن ویلچر را ندارند راحت‌تر است. آن‌ها هم‌چنین برای کسانی که سبک زندگی فعال‌تری دارند، مناسب است.

راهنمای خرید ویلچر برقی پله

ویلچر کالسکه ای برقی با بسیاری از ویژگی‌ها و آپشن‌های مختلف همراه است. آن‌ها هم‌چنین متناسب با نیازهای شخصی افراد قابل تنظیم هستند. ویلچر های الکتریکی در سه دسته ویلچرهای چرخ عقب، چرخ جلو و یا چرخ میانه قرار می‌گیرند و انواع مختلف باتری دارند.

قیمت خرید ویلچر سی پی

همانطور که در بالا هم دیدید ویلچرهای cp انواع مختلفی دارند که هر کدام برای کاری بوجود آمده اند. شما ابتدا ویلچر مخصوص کار خود را انتخاب کرده و سپس بر اساس نوع آن قیمت را بررسی نمایید. قیمت ویلچرها کاملا متفاوت می باشد. برای اطلاع دقیق از قیمت روز می توانید با کارشناسان آویژه در تماس باشید.

با بزرگ تر شدن کودک، برخی نشانه ها ممکن است بیشتر یا کم تر آشکار شوند. انقباض ماهیچه و سفتی ماهیچه می تواند بدتر شود، بنابراین نشستن صحیح بر روی یک ویلچر استاندارد از اهمیت خاصی برخوردار است تا از کمر ، گردن ، دست ها و پاهای کودکان سی پی محافظت شود و ستون فقرات کودکان فلج مغزی در نشستن های طولانی مدت تغییر شکل ندهد.

بهترین ویلچرپله رو کدام است؟

نکاتی که باید در خرید ویلچر cp دقت کنید

  • نوع ویلچر (دستی یا الکتریکی)
  • محلی که ویلچر استفاده می‌شود (در محیط داخلی، در فضای باز و یا هر دو)
  • وزن ویلچر
  • از ویلچر چگونه استفاده می‌شود (فعالیت‌های روزانه، فعالیت‌های در فضای باز، ورزش، و غیره)
  • ویلچر چگونه حمل می‌شود (برای مدل‌های سنگین‌تر مورد نیاز برای وسایل نقلیه بزرگ و بالابر‌های حمل و نقل مورد نیاز است، در حالی که یک ویلچر تاشو به راحتی برای جاسازی در اکثر اتومبیل‌ها متناسب است)
  • عرض و ارتفاع ویلچر
  • انعطاف‌پذیری ویلچر
  • آپشن‌های دسته (برخی قابل تنظیم یا قابل جابجایی هستند)
  • نیازهای پایه و پا
  • نوع باتری (در صورت خرید یک ویلچر الکتریکی)
  • اندازه و نوع تایر
  • هزینه و تأمین مالی: این مورد بسیار اهمیت  دارد و می توان گفت یکی از اولین مواردی است که باید در هنگام خرید ویلچر سی پی به آن توجه داشته باشید. 

همانطور که ذکر شد فلج مغزی ناشی از اختلالات در قسمت‌هایی از مغز است که کنترل حرکات عضلات را کنترل می‌کند. برای کودکان مبتلا به فلج مغزی، کنترل عضلانی، هماهنگی و وضعیت آن‌ها با توجه به پیشرفت‌های نامناسب و یا آسیب به مناطق مختلف مغز آن‌ها، در درجه‌های مختلف تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

فلج مغزی حدود سه نفر از هر 1000 کودک را تحت تاثیر قرار می‌دهد و علائم می‌توانند از ناتوانی‌های جسمی خفیف تا شدید باشند. بعضی از کودکان مبتلا به فلج مغزی می‌توانند دچار عقب‌ماندگی ذهنی، تشنج و یا مشکلات گفتاری / شنوائی باشند.

اگرچه بیماری آن‌ها پیش‌رونده نیست، اما فلج مغزی یک وضعیت دائمی است و عدم موقعیت مناسب و عدم استفاده از عضلات فعال می‌تواند منجر به ضعف عضلات ثانویه شود.

به طور کلی، مداخله زودتر برای کودکان مبتلا به فلج مغزی آغاز می‌شود که شانس بیشتری برای از بین بردن معلولیت‌های رشد یافته یا یادگیری راه‌های جدید برای انجام وظایفی که آن‌ها را به چالش می‌کشد، فراهم می‌آورد.

بسیار ضروری است که ویلچرهای تطبیقی ​​آن‌ها موقعیتی را فراهم می‌کند که برای سلامت و عملکرد مطلوب است. درمانگران حرفه‌ای، فیزیکی و گفتار زبانی نقش کلیدی در استفاده از ویلچر های سازگار به عنوان یک مداخله موثر دارند.

ویلچر CP بر ​​روی سلامتی تاثیر بهتری می‌گذارد. در کودکان مدرسه‌ای که مبتلا به فلج مغزی هستند، ناهنجاری‌های ستون فقرات و مفصل ران شایع نیست، اما این موارد به ندرت، در صورت وجود، در نوزادان وجود دارد.

هنگامی‌که یک کودک مبتلا به فلج مغزی دوره‌های طولانی مدت را در موقعیت‌ها و پوزیشن‌ هایی که الگوهای غیرطبیعی حرکت و ناهنجاری‌ها را تقویت می‌کند، قرار می‌گیرد این موقعیت‌ها می‌توانند به کاهش سلامت اسکلتی عضلانی دانش آموز منجر شود.

هدف ویلچر CP مناسب و بهینه، تاثیر مثبت بر فعالیت تنفس، رفلکس، پیشگیری از تغییر شکل پذیری، حفظ سلامت پوست و بافت، و ثبات و تنظیم موقعیت بهینه است. علاوه بر این موقعیت مناسب درحالی‌که در صندلی‌های تطبیقی ​​می‌تواند تاثیر مثبتی بر عملکرد ریه کودکان مبتلا به فلج مغزی داشته باشد، پیامدهایی برای ظرفیت گفتار و سلامت کلی ریه دارد.

ویلچرهای با موقعیت قابل تطبیق بر ​​روی عملکرد تاثیر بهتری می‌گذارد. ویلچرهایی که دارای پوزیشن‌ های قابل تنظیم هستند، آن‌هایی هستند که برای کودک مبتلا به فلج مغزی، کنترل عصبی را افزایش می‌دهد که به نوبه خود می‌تواند به تقاضای حرکت از وظایف عملکردی کمک کند.

بنابراین، صندلی‌های سازگار برای کودکان مبتلا به فلج مغزی می‌تواند عامل اصلی برای تقویت عملکرد دانش آموز و توانایی آن‌ها در انجام کارهای روزانه در محیط‌های مختلف باشد.

تحقیقات انجام شده، اثربخشی زاویه موقعیتی ویلچر تطبیقی برای بهبود عملکرد اندام فوقانی را مورد آزمون قرار داده است. این مورد به طور غیر مستقیم مربوط به ظرفیت توجه و مشارکت در محیط کلاس درس و خانه می‌باشد.

استفاده مناسب از یک ویلچر کالسکه ای قابل تطبیق که امکان ایجاد زوایای مختلف شیب به سمت جلو و عقب به همراه آپشن‌ های جانبی مناسب را فراهم می‌آورد، می‌تواند به طور موثر پایداری لگن و تنه را برای کنترل هسته فعال بدن برای یک کودک با فلج مغزی برقرار سازد.

این موقعیت می‌تواند به نوبه خود، عملکرد اندام فوقانی را برای فعالیت و مشارکت در امور روزمره فعال کند. پیدا کردن موقعیت و پوزیشن بهینه برای یک دانش آموز با فلج مغزی به طور انفرادی در محیط فعالیت و وظایف آن‌ها می‌تواند یک چالش باشد.

پتانسیل تغییر زاویه ویلچر به عقب و تنظیم شیب در فضای ویلچر فعالیت Rifton Hi-Lo، همراه با استفاده مناسب از لوازم جانبی نه تنها می‌تواند به کودک در راستای سلامت جسمی خود به طور مطلوب کمک کند بلکه می‌تواند تاثیر زیادی بر بهبود فعالیت‌های روزانه او داشته باشد.

ظرفیت استفاده از دستگاه‌های ارتباطی می‌تواند بهبود یابد. تغذیه با کمک دیگران یا به تنهایی می‌تواند به طور قابل توجهی افزایش یابد و مراقبت‌های شخصی مانند دندان‌ها و مسواک زدن و یا کوتاه کردن مو آسان‌تر شود.

به امید سلامتی بیشتر برای کودکان و بهبود کودکان فلج مغزی.

 

شرکت آویژه در
تیم تحریریه آویژه

این مقاله به کوشش اعضای تیم تحریریه آویژه تولید شده است. امیدواریم بتوانیم در ارتقای اطلاعات در زمینه صنعت درب اتوماتیک و تاسیسات گامی کوچک برداشته باشیم.

مقالات مرتبط

خرید جک پارکینگ دائم خلاص
مقالات آموزشی

راهنمای خرید جک پارکینگ دائم خلاص

زمان مطالعه: 4 دقیقه جک پارکینگ دائم خلاص چیست و چطور کار می کند؟ یکی از مشکلات عام بسیاری از مشتریان این هست که درب نفرو و درب پارکینگ منزلشان ، یکی هست و باید از یک درب جهت تردد نفر و وسایل نقلیه استفاده شود. در این گونه موارد ، اکثر مشتریان از خرید و نصب جک درب

توضیحات بیشتر »
لیست واردات تجهیزات پزشکی
مقالات آموزشی

لیست واردات تجهیزات پزشکی

زمان مطالعه: 5 دقیقه لیست واردات تجهیزات پزشکی به داخل کشور کدام است؟ واردات تجهیزات پزشکی یکی از مهم ترین انواع تجهیزات است که حتما باید از خارج کشور وارد شود زیرا بسیاری از آن تکنولوژی ها را ما نداریم و برای سلامتی افراد باید وارد کشور شود. اما واردات تجهیزات پزشکی کار آسانی نیست و سلسله مراحل طولانی

توضیحات بیشتر »
مقالات آموزشی

هزینه واردات تجهیزات پزشکی

زمان مطالعه: 4 دقیقه واردات تجهیزات پزشکی چگونه است؟ آیا می توان تجهیزات پزشکی را وارد کرد؟ واقعیت اینجاست که واردات تجهیزات پزشکی برای همه ی افراد جا افتاده است زیرا اکثر تجهیزات پزشکی، دندان پزشکی و … از خارج از کشور تامین می شود. شما می توانید واردات تجهیزات پزشکی را به عهده ی شرکت آویژه در بگذارید!

توضیحات بیشتر »

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا