انواع پنجره آلومینیومی کدام است؟

راهنمای خرید انواع پنجره آلومینیومی

جهت دسترسی سریع تر به محتوای صفحه می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

فهرست مقاله

زمان مطالعه: 6 دقیقه

انواع پنجره آلومینیومی چه ویژگی هایی دارد؟ کدام یک از انواع پنجره آلومینیومی مناسب شما است؟ در این مقاله می خواهیم شما را در خرید پنجره آلومینیومی راهنمایی کنیم پس تا انتها همراه ما باشید.

آلومینیوم از رایج ترین متریال در ساخت پروفیل های درب و پنجره می باشد و از گذشته تا به امروز در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار گرفته است. آلومینیوم وزن سبکی دارد و در مقایسه با آهن برای تولید درب و پنجره مناسب تر می باشد. پنجره آلومینیومی دارای تنوع فریم، رنگ، یراق آلات و بازشو می باشند.

آلومینیوم فلزی نقره‌ای رنگ با جلای فلزی، نرم، سبک و دارای قابلیت شکل‌پذیری زیاد است. از ویژگی‌های مهم آلومینیوم، سبک وزنی و قابلیت عدم زنگ‌زدگی می‌باشد. پروفیل اکستروژن آلومینیوم به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین بخش مصارف آلومینیوم به حساب می آید.

 

ویژگی های انواع پنجره آلومینیومی

 

بسیاری از ما، درب و پنجره‌های آلومینیومی قدیمی را به یاد داریم. این درب و پنجره‌ها، اولین نسل از درب و پنجره‌های غیرآهنی بودند، که عایق بهتری نسبت به پنجره‌های آهنی داشتند و به همین دلیل، پس از ورود به بازار، بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفتند.

 

انواع پنجره آلومینیومی کدام است؟

پنجره‌های آلومینیومی معمولاً در چندین نوع مختلف موجود هستند. این انواع شامل پنجره‌های تک لَیر(تک شیشه)، دو لِیر(دو شیشه)، پنجره‌های دور و جالبی، پنجره‌های قاب سبک و پنجره‌های ترکیبی از جنس آلومینیوم و سایر مواد می‌شوند. هر یک از این انواع ممکن است برای مصارف مختلف یا در شرایط محیطی خاص بهترین گزینه باشند.

از نظر لغوی، پروفیل به معنای ثابت بودن مقطع در طولی مشخص است. در دنیای فلزات و ساخت و ساز، پروفیل شامل انواع مختلفی است. اصلی‌ترین کاربرد پروفیل‌ها برای ساخت درب و پنجره‌های فلزی می‌باشد.

برای تولید پروفیل آلومینیوم، ابتدا ماده اولیه را که بیلت آلومینیومی نام دارد، تحت فشار بسیار بالا و درجه حرارت مناسب قرار می‌دهند. سپس آن را از میان قالب های مخصوصی حرکت می‌دهند.

به این ترتیب ماده اولیه تغییر شکل پیدا می‌کند و به اشکال مورد نظر درمی‌آید. به خاطر اعمال فرآیند حرارتی و فشار بالا روی فلز آلومینیوم، ماده اولیه کاملا تغییرشکل پیدا می‌کند و در نتیجه پروفیل آلومینیوم تولید می‌شود. پروفیل‌های آلومینیومی، وقتی همراه با شیشه‌های دوجداره مورد استفاده قرار می‌گیرند، به صورت کامل عایق می‌شوند و دیگر سرما، گرما، گرد و غبار یا سر و صدا از آن‌ها نفوذ نمی‌کند.

انواع پروفیل های درب و پنجره دوجداره آلومینیومی

  1. پروفیل فریم : برای چهارچوب در یا پنجره دوجداره مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. پروفیل ساش یا لنگه: تشکیل دهنده ی بازشوی در یا پنجره که پروفیل در بزرگ تر از نوع پنجره ای است.
  3. پروفیل مولیون : این پروفیل با استفاده از بست مولیون، به عنوان ستون افقی یا عمودی در داخل چهارچوب پنجره به کار می رود.
  4. پروفیل های جانبی : طیف گسترده ای از پروفیل ها که مکمل در و پنجره دوجداره آلومینیومی هستند. ازجمله: زوار شیشه دوجداره و سه جداره، پروفیل ۹۰ درجه، پروفیل ارتفاع دهنده، کانکتورها، پانل UPVCو…

خرید پنجره آلومینیومی در مشهد

مشخصات انواع پنجره آلومینیومی

قبل از پرداختن به معرفی انواع پروفیل پنجره آلومینیومی بهتر است به معرفی ویژگی پنجره آلومینیومی و دلیل محبوبیت این متریال بپردازیم. پنجره های آلومینیومی علاوه بر زیبایی ظاهری که دارند دارای ویژگیهای زیادی مانند عایق بودن در برابر صدا و انرژی، مقاومت در برابر رطوبت و زنگ زدگی، عدم تغییر رنگ به مرور زمان و … است. علاوه بر شیشه و یراق آلات که در کیفیت پنجره تاثیر زیادی دارند، یکی از اجزای موثر دیگر در این کیفیت پروفیل استفاده شده است. منظور از پروفیل چارچوب پنجره است. دلیل اهمیت کیفیت پروفیل، این است که چون پروفیل قاب و اسکلت پنجره را تشکیل می دهد هر چه کیفیت بیشتری داشته باشد در کیفیت نهایی کار موثر است.

1- سیستم بازشو تک حالته

ساده ترین مدل پنجره آلومینیومی، شکل بازشو است. بر روی محور عمودی میچرخد و دارای بازشوی 180 درجه می باشد.

2- مدل بازشوی دوحالته

هم روی محور افقی و هم عمودی با یک دستگیره عمل می کند و قابل باز و بسته شدن است. بازشو دو حالته در ساخت پنجره های آلومینیومی ساختمان بکار می رود.

3- مدل پنجره دوجداره کشویی

از محبوب ترین مدل های بازشو می باشد که لنگه ها به صورت موازی و روی ریل مربوط به خود حرکت میکنند. پنجره دوجداره کشویی فضای از محیط خانه را اشغال نمیکند و برای پنجره های دارای پرده مزاحمت ایجاد نمیکند.

4- سیستم بازشوی آکاردئونی

مانند دیواری عایق است که امکان جابجایی و کنار رفتن را دارد. درب ها یا پنجره ها بصورت صفحه ای روی هم قرار میگیرند. از مدل درب دوجداره اکاردئونی معمولا برای ویلاها استفاده میشود.

5- بازشوی فولکس واگنی

سیستم بازشوی واگنی به صورت ریلی بوده است و مانند ماشین سواری فولکس عمل می کند. این نوع بازشو ها معمولا متداول نیستند.

6- پنجره دوجداره مدل فرانسوی

در این مدل دو لنگه کنار هم قرار میگیرند طوری که دستگیره های هر دو کنار هم قرار بگیرند. بازشوی فرانسوی برای درب یا پنجره های رو به حیاط و ویلا مناسب است.

7- پنجره سایبانی

پنجره سایبانی Awning Window در برخی از موارد خاص کاربرد دارد و معمولا در حمام و سرویس های بهداشتی استفاده میشود. همچنین در زیرزمین که پنجره در ارتفاع بالا قرار می گیرد این نوع پنجره نصب می شود.

8- بازشوی پنجره دوجداره مدل کلنگی

به بازشویی گفته می شود که (مانند حرکت کلنگ) تنها از بالا یا پایین باز می شود. این مدل پنجره برای سرویس بهداشتی و راه پله استفاده میشود.

9- پنجره محوری

این پنجره بر روی قطر دایره میچرخد. بازشونده محوری از بهترین حالات بازشو برای پنجره های آلومینیومی دایره ای شکل می باشد.

خرید پنجره دوجداره در مشهد

 در طراحی پنجره‌های آلومینیومی، اهمیت زیادی به سبک و ظاهر ظاهری داده می‌شود، بنابراین انواع مختلفی از پنجره‌های آلومینیومی با طراحی‌ها و رنگ‌های مختلف موجود هستند تا به سلیقه‌ها و نیازهای مختلف مشتریان پاسخ دهند. این پنجره‌ها ممکن است از نظر ظاهری با آغازگرهای چوبی یا دیگر مواد ترکیب شوند تا یک ظاهر دلپذیر و مدرن ایجاد کنند.

مزایای نصب انواع پنجره آلومینیومی

پروفیل آلومینیومی مقاوم‌ بوده و ارزان‌تر است. وزن پایینی دارد ولی استحکام بالایی دارند. در برابر نور آفتاب و شرایط جوی و محیطی مقاوم هستند. سازگار با محیط زیست هستند. تنوع در رنگ و طرح دارند و قیمت آنها مناسب است.

  • مقاومت بالا : فریم آلومینیومی مقاوم‌تر از فریم‌های ساخته شده از چوب‌های و یا آهن و یو‌پی‌وی‌سی و همچنین ارزان‌تر است. میزان انقباض و انبساط کمتری دارند.
  • سازگاری با محیط زیست : الومینیوم بیشترین سرعت بازیافت را در میان فلزها دارد.
  • سبک و بادوام : وزن این گونه پنجره ها نسبت به پنجره های آهنی کم تر بوده ولی با این وجود از استحکام خوبی برخوردار می باشند.
  • کاهش اتلاف انرژی ساختمان : پنجره های آلومینیومی می توانند تا ۶۰ درصد عمل جذب یا دفع حرارتی را بهبود ببخشند. مصرف گاز طبیعی در سیستم های گرمایشی منزل کاهش می یابد.
  • مقاومت در برابر نور آفتاب و شرایط جوی و محیطی
  • تنوع در رنگ : این نوع پنجره‌های دارای طیف رنگی وسیع و متنوعی هستند و با هر سلیقه‌ای جور درمی‌آیند.
  • امکان نصب سریع و آسان : با توجه به وزن کم این گونه پنجره ها، نصب آن ها نیز آسان می باشد.
  • امکان ایجاد طرح های دکوراتیو و متنوع : این پنجره‌ها دارای انعطاف‌پذیری فراوانی هستند و می‌توان آن‌ها را برای پنجره‌هایی با ابعاد و اندازه‌های مختلف طراحی کرد.
  • تعمیر و نگهداری آسان : با توجه به ویژگی مقاومت در برابر خوردگی‌شان، نیاز به تعمیر و نگهداری بسیار کمی بعد نصب دارند. برای پاک کردن آن می توان از یک اسفنج مرطوب استفاده کرد.
  • قیمت ارزان تر : این پنجره ها قیمت مناسبی داشته و مقرون بصرفه هستند.

کاربرد انواع پنجره آلومینیومی

این ویژگی های مثبت سبب شده تا در و پنجره هایی با جنس الومینوم در ساختمان ها بطور گستره استفاده شوند.

این نوع پروفیل آلومینیومی از پروفیل های مدرن محسوب می شود. چون متریال آلومینیوم دارای مقاومت زیاد در برابر هر نوع زنگ زدگی، ضربه و خوردگی است اما در برابر انتقال گرما و سرما مقاومتی ندارد، به همین دلیل در پروفیل های ساده آن تغییراتی داده شد، که امروزه با نام پروفیل ترمال بریک شناخته می شود. در واقع ساختار پروفیل ترمال بریک به گونه ای است که یک عایق حرارتی و صوتی فوق العاده محسوب می شود. در واقع در ساختار پروفیل ترمال بریک یک تیغه قرار دارد که به آن تیغه پلی آمید گفته می شود. این تیغه ارتباط جداره داخلی با جداره خارجی را قطع می کند. یکی از نکات مهم در مورد پروفیل ترمال بریک این است که حتما از تیغه پلی آمید جهت عایق کردن پروفیل آلومینیوم استفاده شده باشد. استفاده از مواد دیگری غیر از پلی آمید خاصیت عایق بودن پروفیل ترمال بریک را از بین می برد. این نوع پروفیل دارای چند مدل بازشو دو حالته، لولایی و لیفت اند اسلاید و.. است.

پروفیل آلومینیومی دارای ویژگیهای منحصر به فردی است که سبب استقبال بیشتر سازندگان و طراحان درب و پنجره شده است. این ویژگیها شامل مواردی است که در ادامه به آنها اشاره می شود.

– شکل پذیر بودن پروفیل آلومینیومی یکی از ویژگیهای این پروفیل است. این شکل پذیری و انعطاف آلومینیوم سبب شده است که پنجره های آلومینیومی در طرحها و مدلهای متنوعی ساخته شوند.

– از جمله ویژگیهای دیگر پروفیل آلومینیومی که اهمیت زیادی نیز دارد این است که، مانع هدر رفت انرژی می شوند. البته پروفیل های آلومینیومی مدرن که امروزه ساخته می شوند. این ویژگی سبب صرفه جویی قابل ملاحظه ای در مصرف انرژی می شود. علاوه بر این پروفیل آلومینیوم عایق بی نظیری در برابر آلودگی صوتی است.

– تنوع رنگ این پروفیل از جمله مواردی است که سبب استقبال بیشتر از آن شده است. با استفاده از این تنوع رنگ می توان زیبایی بیشتری به نمای ساختمانها داد.

شرکت آویژه در
تیم تحریریه آویژه

این مقاله به کوشش اعضای تیم تحریریه آویژه تولید شده است. امیدواریم بتوانیم در ارتقای اطلاعات در زمینه صنعت درب اتوماتیک و تاسیسات گامی کوچک برداشته باشیم.

مقالات مرتبط

خرید درب اتاق سرور
راهنمای خرید

راهنمای خرید درب اتاق سرور

زمان مطالعه: 5 دقیقه خرید درب اتاق سرور به چه منظوری انجام می شود؟ درب اتاق سرور چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ در این مقاله قصد داریم به ماهیت درب اتاق سرور و ویژگی های اصلی آن بپردازیم. درب اتاق سرور چیست ؟ درب اتاق سرور از جمله درب هایی می باشد که باید دارای امنیت بالایی باشد.

توضیحات بیشتر »
معرفی انواع پرده هوا
راهنمای خرید

انواع پرده هوا – بهترین پرده هوا

زمان مطالعه: 5 دقیقه انواع پرده هوا کدام است؟ چگونه می توانیم بهترین نوع پرده هوا را انتخاب کنیم؟ در این مقاله قصد داریم انواع پرده هوا را بررسی کنیم و بهترین پرده هوا را به شما معرفی کنیم. اگر یک رستوران دارید یا یک مرکز تجاری هستید یا یک دفتر کار و یک کارخانه که برای سالن تولید

توضیحات بیشتر »
راهنمای خرید

4 نکته خرید پنجره upvc

زمان مطالعه: 4 دقیقه پنجره upvc یکی از مهم ترین چیزهایی است که باید در هنگام ساختمان سازی به آن توجه داشته باشید.  پنجره‌های UPVC یک نوع پنجره با فریم از جنس UPVC (پلی وینیل کلراید) هستند. این نوع پنجره‌ها از موادی سبک و مقاوم به نام UPVC ساخته می‌شوند که دارای خواص عایق حرارتی و صوتی مطلوبی می‌باشد.

توضیحات بیشتر »

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا