روش های درمان زانو درد

درمان-زانو-درد

جهت دسترسی سریع تر به محتوای صفحه می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

فهرست مقاله

زمان مطالعه: 6 دقیقه

درمان زانو درد به چه صورتی انجام می شود؟ برای درمان زانو درد چه کارهایی می توان انجام داد؟ در این مقاله می خواهیم روش های تضمینی درمان زانو درد را به شما عزیزان توضیح دهیم. تا انتها با ما همراه باشید. 

معرفی روش های درمان زانو درد

قبل از اینکه به درمان زانو درد بپردازیم بهتر است علت های زانو درد را ریشه یابی کنیم. 

یکی از رایج ترین مشکلات در سیستم اسکلتی انسان، به وجود آمدن درد در قسمت زانو است. درد زانو ممکن است به دلیل آسیب دیدگی زانو یا علل دیگر شروع شود و فرد را کامل درگیر کند. شاید قبلا ما زانو درد، پا درد و کمردرد را منحصر به سالمندان می دانستیم؛ اما حالا می بینیم که این مشکلات اصلا سن و جنسیت نمی شناسد و افراد مختلف در هر سنی ممکن است این دردها را تجربه کنند. یعنی دیگر نباید از درد زانوی یک خانم 30 ساله خیلی تعجب کنیم؛ در واقع زانودرد در جوانی یکی از مشکلات رایج در بین افراد جوان جامعه است!

روش های درمان زانو درد

میزان زانو درد در تمام افراد یکسان نیست؛ بعضی افراد فقط از داشتن چنین مشکلی ناراحت هستند و بعضی دیگر هم به قدری در عذاب هستند که راه رفتن معمولی و انجام دادن کارهای روزانه برایشان بسیار سخت شده است. مواردی از قبیل وضعیت جسمی افراد، سن، نوع شغل، میزان فعالیت بدنی، میزان آسیب دیدگی زانو، منطقه آسیب دیده در زانو و… روی میزان ناراحتی افراد و شدت درد زانو تاثیر می گذارد.

قبلا مردم درد زانو را با روشهای سنتی مانند بستن آن یا زالو درمانی کاهش می دادند؛ اما این روزها با پیشرفت علم پزشکی افراد به خوبی می دانند که برای درمان دردهای زانو باید به بهترین متخصص زانو مراجعه کنند تا بهترین و موثرترین روش درمانی روی آنها انجام شود.

اگر به فکر درمان زانو درد نباشید قطعا منجر به عمل خواهد شد.

  • صدمه، فشار و آسیب به زانو

وقتی مفصل زانو و استخوان زانو تحت فشار و صدمه قرار بگیرد و شکل طبیعی اش را از دست بدهد، افراد به زانو درد مبتلا می شوند. زانو، یکی از قسمتهای بدن انسان است که بیشترین میزان آسیب دیدگی را دارد. بسیاری از ورزشکاران در زمان تمرین و مسابقه، در معرض زمین خوردن و صدمه دیدن هستند. زمانی که زانو پیچ می خورد یا به آن ضربه شدید وارد می شود، درد و ناراحتی در این قسمت شروع می شود. پس اولین و شایع ترین دلیل پیدایش درد در زانوها، صدمه و آسیب حرکتی یا ورزشی است. زانو درد بعد از ورزش، موضوعی است که اغلب ورزشکاران آن را برای حداقل یک بار تجربه می کنند. با فشار آوردن بیش از حد به زانو، انجام حرکات سنگین و ناگهانی و… باید انتظار درد در ناحیه زانو را داشته باشید!

  • آرتروز زانو

یکی دیگر از عوامل موثر بر ایجاد درد زانو، آرتروز زانو است که به استئوآرتریت یا سائیدگی زانو نیز معروف است. آرتروز زانو، باعث از بین رفتن مفصل زانوی افراد می شود و راه رفتن را برای افراد مشکل می‌کند. با از بین رفتن مفصل زانو، بخش مهمی از زانو از دست می رود و درد و ناراحتی فرد شدت پیدا می کند. این موضوع می تواند حتی باعث تغییر شکل پاها نیز شود. دومین دلیل درد در زانو را می توان آرتروز زانو دانست.

  • آسیب دیدگی رباط زانو

یکی دیگر از آسیب های ورزشی شایع، صدمه به رباط زانو است که باعث درد و ناراحتی زانوها خواهد شد. مفصل زانو به همراه 4 رباط بسیار مهم کار می کند که با آسیب دیدن هرکدام از آن رباط ها، مفصل زانو هم به شدت اذیت می شود. آسیب دیدن رباط صلیبی قدامی، رباط صلیبی خلفی، رباط طرفی داخلی و رباط طرفی خارجی باعث شروع درد و ناراحتی در زانو می شود.

  • صدمه به منیسک زانو

منیسک زانو یکی از بخش های مهم زانو است. فشار بیش از حد یا انجام فعالیتهای شدید باعث می شود که بافت منیسک تحت تاثیر قرار بگیرد و گاهی اوقات پاره شود! وقتی منیسک زانو صدمه می بیند، به مفصل زانو فشار زیادی وارد می شود و عملکرد درست زانو متوقف می شود. متوقف شدن عملکرد زانو به معنای شروع درد و ناراحتی در زانو است.

  • در رفتن کشکک زانو

وقتی زانو دچار دررفتگی می شود، کشکک زانو تحت تاثیر قرار می گیرد. با این اتفاق، کشکک زانو جابه‌جا می شود و از جای خود بیرون می رود. در نتیجه راه رفتن، باز و جمع کردن زانو و فعالیتهای دیگر با درد شدید زانو همراه می شود!

  • منحرف شدن استخوان زانو

یکی دیگر از علل زانو درد، تغییر شکل زانوها و منحرف شدن استخوان زانو است. انحراف زانو به دلایل مختلف به وجود می آید. مثلا افراد مبتلا به پای پرانتزی و پای ضربدری در بلندمدت به درد شدید زانو دچار می شوند؛ زیرا استخوانها از جای اصلی خود منحرف می شوند!

  • زانو درد عصبی

زانو درد عصبی، با تحریک سیستم عصبی شما اتفاق می افتد. زانو درد عصبی به دلیل وجود مشکل خاصی در زانوها نیست و فقط به وضعیت اعصاب افراد و آرامش آنها بستگی دارد. افرادی که گردن درد، کمر درد، دیسک کمر و دیسک گردن دارند، با عصبی شدن شاهد افزایش درد در پاها و مخصوصا زانوهای خود خواهند بود.

بهترین روش های درمان زانو درد

زانو درد خیلی شایع شده و باید هر چه سریعتر یا درمانش کنین یا به هر شکلی جلوی پیشرفتشو بگیرین یا به قولی از هر جا جلوی ضرر بگیری منفعته.

  • استراحت: یکی از بهترین درمان ها استراحت می باشد. می توانید پای خود را به مدت چند روز تکان ندهید تا زانو درمان شود.گاهی لازم است تا از فعالیت‌هایی که فشار زیادی بر بدن از جمله زانو وارد می‍کنند دست‌ کشید. گاهی یک یا دو روز استراحت میتواند کل درد زانو را التیام ببخشد. در صورتیکه آسیب جدی‌تر باشد، نیاز به استراحت بیشتری خواهدبود.
  • فعالیت بدنی:

    استئوآرتریت (OA) یا همان بیماری آرتروز یکی از شایع‌ترین دلایل زانو درد است. ورزش، آرتروز را به تأخیر می‌اندازد. به طور کلی، فعالیت جسمی، سلامت بافت غضروف را افزایش می‌دهد، چه فرد مبتلا به استئوآرتریت باشد یا نه. ورزش همچنین راه های حمایت بدن از مفاصل را تقویت می‌کند.

    تقویت عضلات پا به ویژه برای زانوها بسیار مفید است. افراد مبتلا به درد مفاصل می‌توانند از فعالیت‌هایی مانند تمرینات هوازی (ایروبیک) در آب بهره مند شوند، زیرا این ورزش فشار کمی بر زانوها وارد می‌کند.

  • فیزیوتراپی:

    می‌توانید از فیزیوتراپیست بخواهید تا بهترین تمرینات و برنامه‌ها را برای نیازهای شما مشخص کند. می‌توانید با ورزش عضلات فوقانی پاهای خود (عضلات چهار سر) را تقویت کنید. این کار از مفصل زانو حمایت می‌کند. این ماهیچه‌ها در کناره‌ها و قسمت جلوی ران قرار دارند.
    اینجا چند روش را برای تقویت عضلات چهار سر ران بیان کرده‌ایم:

    • هنگام دراز کشیدن یا نشستن، پا را صاف و آن را بلند کنید.
    • یکی از پاهای خود را روی پله بگذارید و بعد پای دیگر را روی پله قرار دهید، سپس از پله پایین بیایید و این حرکت را چند بار تکرار کنید.
    • روی یک صندلی بنشینید و سپس یک دقیقه پشت سر هم بایستید و بنشینید. این کار را با روشی آهسته و کنترل شده انجام دهید. از دست‌های خود کمک نگیرید. دست‌هایتان را روی صندلی بگذارید و چمباتمه بزنید (حرکت اسکات) تا جایی که زانوهای شما، انگشتان پا را بپوشاند. این کار را 10 بار انجام دهید.
    • استفاده از ماساژدرمانی:  ماساژ درمانی زانو یکی از روش های درمان و پیشگیری از زانو درد می باشد.

معرفی درمان زانو درد

برای خرید ماساژور زانو می توانید با کارشناسان آویژه در تماس باشید.

  • استفاده از تجهیزات توانبخشی مناسب 

یکی از راه های جلوگیری از پیشرفت درد زانو ، استفاده از تجهیزات توانبخشی مناسب می باشد. شما می توانید جهت تسکین و بهبود درد زانو از دستگاه ماساژور زانو کوشا بهره بگیرید. 

همچنین در صورتی که باید از پله بالا برید و باید هر روز این کارو انجام بدین حتما از سیستم های صندلی پله رو یا ویلچر پله رو کوشا بهره بگیرید تا فشار را از روی زانو خود بردارید.

  • کاهش وزن یکی از راه های درمان زانو درد 

افراد چاق و کسانی که اضافه وزن دارند، بیشتر ممکن است به زانو درد دچار شوند. زیرا تحمل وزن اضافی، فشار بیشتری را به مفاصل وارد می‌کند. به همین دلیل، کاهش وزن دردهای دراز مدت زانو (از جمله درد ناشی از آرتریت (التهاب مفصل)) را کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، اضافه وزن التهاب بدن مبتلایان آرتروز را افزایش می‌دهد، زانوها نیز از این التهاب تأثیر می‌گیرند.

خوب غذا خوردن و در عین حال کم کردن وزن به افراد دچار اضافه وزن کمک می‌کند. رژیم غذایی سالم به معنای رژیمی متعادل است که:

  • حاوی میوه، سبزی و فیبر زیاد است.
  • گوشت، چربی حیوانات و سایر چربی ها به میزان کمی در آن گنجانده می‌شود.

انجمن آرتریت آمریکا رژیم غذایی مدیترانه‌ای را توصیه می‌کند. این رژیم سرشار از محصولات تازه است. قبل از شروع هر رژیم غذایی‌ای که ادعا می کند برای درمان زانو درد مفید است، باید حتماً با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید برای شما بی خطر است.

  • درمان زانو درد با دارو

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و سایر داروها به درمان زانو درد ناشی از آرتریت کمک می‌کنند. بعضی از این موارد لازم است در مطب پزشک تجویز شود، اما بعضی از آنها در منزل، چه با نسخه و چه بدون نسخه قابل استفاده هستند.

در سال 2015، محققان اثربخشی تعدادی از داروهای زانو درد را مقایسه کردند. در این تحقیق، اثرات داروهای زیر بر درد و سفتی زانو بررسی شد:

  • استامینوفن
  • دیکلوفناک
  • ایبوپروفن
  • ناپروکسن
  • سلکوکسیب
  • کورتیکواستروئیدهای داخل مفصلی
  • هیالورونیک اسید داخل مفصلی

محققان نتیجه گرفتند که همه‌ی این داروها به جز استامینوفن مفیدند. اما، به نظر می‌رسد داروهای داخل مفصلی (که در مفصل تزریق می‌شوند)، از داروهای دیگر مؤثرترند.

محققان در پژوهشی، اثربخشی ترکیبی از داروهای گلوکوزامین و کندرویتین سولفات را روی بیش از 1500 فرد مبتلا به آرتروز آزمایش کردند. طبق نتایج، این درمان امیدوار کننده بود، زیرا حدود 80 درصد شرکت کنندگان از کاهش درد 20 درصدی یا بیشتر خبر دادند.

شرکت آویژه در
تیم تحریریه آویژه

این مقاله به کوشش اعضای تیم تحریریه آویژه تولید شده است. امیدواریم بتوانیم در ارتقای اطلاعات در زمینه صنعت درب اتوماتیک و تاسیسات گامی کوچک برداشته باشیم.

مقالات مرتبط

خرید جک پارکینگ دائم خلاص
مقالات آموزشی

راهنمای خرید جک پارکینگ دائم خلاص

زمان مطالعه: 4 دقیقه جک پارکینگ دائم خلاص چیست و چطور کار می کند؟ یکی از مشکلات عام بسیاری از مشتریان این هست که درب نفرو و درب پارکینگ منزلشان ، یکی هست و باید از یک درب جهت تردد نفر و وسایل نقلیه استفاده شود. در این گونه موارد ، اکثر مشتریان از خرید و نصب جک درب

توضیحات بیشتر »
لیست واردات تجهیزات پزشکی
مقالات آموزشی

لیست واردات تجهیزات پزشکی

زمان مطالعه: 5 دقیقه لیست واردات تجهیزات پزشکی به داخل کشور کدام است؟ واردات تجهیزات پزشکی یکی از مهم ترین انواع تجهیزات است که حتما باید از خارج کشور وارد شود زیرا بسیاری از آن تکنولوژی ها را ما نداریم و برای سلامتی افراد باید وارد کشور شود. اما واردات تجهیزات پزشکی کار آسانی نیست و سلسله مراحل طولانی

توضیحات بیشتر »
مقالات آموزشی

هزینه واردات تجهیزات پزشکی

زمان مطالعه: 4 دقیقه واردات تجهیزات پزشکی چگونه است؟ آیا می توان تجهیزات پزشکی را وارد کرد؟ واقعیت اینجاست که واردات تجهیزات پزشکی برای همه ی افراد جا افتاده است زیرا اکثر تجهیزات پزشکی، دندان پزشکی و … از خارج از کشور تامین می شود. شما می توانید واردات تجهیزات پزشکی را به عهده ی شرکت آویژه در بگذارید!

توضیحات بیشتر »

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا